Dél-Erdély, Regát
kerékpártúra
2019. július 4-15.Ezt a túrát 2019 áprilisában kezdtük tervezni Sánta Kutyával. Először még Délkelet-Lengyelország is felmerült a tervek között, SK pedig Ausztriától Szlovénián át Olaszországig több ötlettel is előállt. Eközben már nem tartottuk ördögtől valónak, hogy a táv egy részét autóval tegyük meg. Ez tehát körtúrát igényelt, cserébe mélyebb merítést engedélyezett kis területen. A kocsi biztos parkolóhelyét Sepsiszentgyörgyön találtuk meg, ahol Kiss László könyvtáros-tanár barátom felajánlotta iskolájának udvarát e célra. Régen láttam már őt - amikor Kecskeméttől Budapestig kísérhettem Maastrichtig tartó kerékpártúráján. Azóta reméltem, hogy ellátogathatok hozzájuk; 2016 nyarán majdnem sikerült is, de programjaink akkor sajnos ütköztek egymással.
A szervezés során sikerült megegyeznünk abban is, hogy a bicikliket Sepsiszentgyörgyön elhelyezve egynapos gyalogtúrát teszünk a Csukás-hegységbe. Ezt a megérkezés másnapjára, péntekre terveztük, de mivel az érkezésünk is fél napot csúszott, szombat lett belőle. Így esett, hogy Laci a kalauzunkul szegődött. Kimerítő, de nagyszerű túrát vezetett nekünk, amit itt is szeretnék megköszönni.
Statisztika
1 lej = 70 Ft
1 euró = 330 Ft
Havi fizetésem: 216 000 Ft
Egy kiló kenyér: 300 Ft
1 liter benzin: 380-400 Ft.
A túrán végig a román időszámítást használtam!
Nap, dátum, ind-érk. Városok, Végáll Táv, átlseb, menetidő Időj. hőmérs. 8/14/20h Látnivaló Étel Egyéb 1.
VII. 4. (cs)
12:00-23:45Bp, Oltszakadát
(autóval)der
Matrica 7 E (fele)
benzin 277,56 L (fele)2.
VII. 5. (p)
7:30-21:30Fogaras, Sepsiszentgyörgy, Nádastöve 5 km (gyalog) der
Prázsmár, tp. 10 kenyér 5,50
torta 8benzin 187 (fele) 3.
VII. 6. (szo)
8:45-22:45Bodzavám, Csukás-hg. 42 km
(bic+gy)vf
15/20/18A Súgó-patak mésztufa padjai
Ördög keze
Csukás (csúcs)bevás. 77,44 4.
VII. 7. (v)
10:45-19:15Brassó, Persányi-nyereg 71,1 km
14,4 km/h
4:57vf-záp
21/33/19Szászhermány, erődtp. 10
sdinnye 10 5.
VII. 8. (h)
8:45-20:00Fogaras, Transzfogarasi út 80,2
12,5
6:24eső-vf
21/33/19 reggeli 40
bevás. 68,86 6.
VII. 9. (k)
8:30-21:00Vidraru-tó 46,2
8,4
5:18eső-vf
10/9/10Transzfogarasi út, Bilea-vízesés, Bilea-tó kürtőskalács 10
miccs 28WC 3 7.
VII. 10. (sze)
10:00-21:15Argyasudvarhely, Bărbălăteşti 71,4
12,2
5:51der
12/17/14medvék, Vidraru-tó, Vidraru-gát
Argyasudvarhely, székesegyházkukorica 20
bevás. 79,54 8.
VII. 11. (cs)
9:30-19:45Hosszúmező, Valea Mare Pravăţ 48,9 km
9,7 km/h
5:01záp
12/24/13Domneşti, tp.
úti kápolnák
Hosszúmező, belvárosmogyoró 6
alma 7
sör 5
mogyoró 8 9.
VII. 12. (p)
9:00-20:00Fundáta 48,2 km
9,3 km/h
5:13vf
13/20/12Dâmbovicioara, szurdok 3 kenyér 5
dinnye, paprika 12
bevás. 40,47 10.
VII. 13. (szo)
9:30-19:45Törcsvár, Brassó, Sepsiszentgyörgy, Nádastöve 81,7 km
14,5 km/h
5:39vf-záp
13/25/16Brassó belv. bevás. 36,20
fagyi 15 11.
VII. 14. (v)
9:15-22:00Zágon, Fogaras, Nagyszeben, Öthalom
(autó)vf-záp Zágon, Mikes-kert
Zágon, Mikes-kúria és múz. 5
Nagyszeben belv.vásárfia (72,17)
kürtőskalács 10parkolás 1 12.
VII. 15. (h)
7:00-15:00Arad, Budapest
(autó)tisz Arad, vértanúeml.
Arad, belv.csirkés bagett 20 benzin 262,32 (fele) 4 autós, 1 gyalogos és 7 kerékpáros túranap 447,7 csomagos kerékpáros km
+ 47 gyalogos + könnyű kp. km a gyalogos napokonNapi csomagos kerékpáros átlag: 64 km Összköltség: 64647 Ft 1960 Ft 35841 Ft 26846 Ft A túra fő vonzerejét a transzfogarasi út szolgáltatta. Ennek megközelítése végett a tervezett útvonal egészen Pitesti városáig hatolt volna délnek. SK szerette volna megnézni Gyulafehérvárt is, így a térképen fokozatosan kikerekedett egy Sepsiszentgyörgy - Brassó - Pitesti - Argyasudvarhely - Transzfogarasi út - Nagyszeben - Gyulafehérvár - Medgyes - Székelyudvarhely - Csíkszereda - Sepsiszentgyörgy körtúra. Ennek hossza 720 km, szintemelkedése 8600 méter lett volna, amire kilenc túranapot szántunk volna (július 6-ától 14-éig), továbbá egy-egy napot az autós megközelítésre illetve hazautazásra. Július 5-ére pedig a csukás-hegységi gyalogtúrát terveztük. Juli 5-én indult el Taizébe, a kapcsolattartást korlátlan mobiltelefon-csomaggal könnyítettem meg.
Térképet papíralakban és a Locus szelvényei képében vittünk magunkkal, továbbá turistatérképeket is a csomagba dugtam a Csukásról, a Fogarasi-havasokról, és ráadásként a Páreng-hegység turistatérképét, hátha belefér a Transzalpin út is. Úikönyvünk a Cartographia Erdély-kötete, továbbá a Túrázók nagykönyve sorozat Erdélyről szóló kötete volt.
A menet közbeni akkor töltést agydinamóról és napelemről intéztem. Jártas nevű kerékpárom 2019 áprilisában lett összerakva, és több új alkatrésszel is elláttam (monoblokk, kormányszár, rugós nyereg, gumikülsők). A hátsó csapágyat is kicseréltem a túra előtti hónapokban.
Tanulságok
A felszerelés jól bírta, de érdemes lenne egy erősebb napcellás töltőt is hordani, mert a táblagépet a négywattos panel nem tölti elég gyorsan.
A sátorhoz kellene még két cövek. Fel nem foghatom, hogy az egyébként oly alapos németek mi módon gondolták kifeszíthetőnek a sátor külső ponyváját azzal a hattal, ami a csomagban volt.
Javítani kell a táskák szakadásait, a hátsó sárhányót szélesebbre cserélni, az első csomagtartó oldalsó kötéseit erősebbekkel kiváltani, az agydinamós első kerékre új abroncsot küllőzni stb.Locus-térképem két helyen is cserbenhagyott: Zágonban és Öthalomban (Vladimirescu). Szólni kell a fejlesztőknek, hogy (Openmaps alapú) térképeiken javítsák ezeket a hibákat.
Megjegyzés: A következő szoftverfrissítéskor az utóbbi durva hiba, vagyis a gát alá vezető aszfaltozott út már kijavíttatott közönséges földútra - pedig nem is írtam nekik.Az együttműködésre nem lehet panaszunk: nagyon szépen, bajtársiasan tudtunk együtt haladni. SK mindent beleadott, másrészt idejében szólt, mikor úgy érezte, nem tudja tartani a módosított tervet (a Transzalpin úttal). Ez a visszarövidítés megmentette a túrát az időzavartól, így az adott helyzetben az egyetlen elfogadható megoldás volt. Erőnléti és időbeli korlátaink között ez volt a legtöbb, amit távban és szintben a túrába belerakhattunk. A túra egyik fő vállalása az volt, hogy következő közös túrát valamivel kíméletesebb, laposabb terepre fogjuk tervezni.