Kerékpárberhelés
2011. június 25-26.

Úgy adódott, hogy az ez évi (csehországi) túrára ismét elkísérnek korábbi útitársaim, Szilárd és Áron. Most már nem kölcsönbiciklikkel jöttek, hanem újonnan vásárolt saját jószágokkal.

Áron olcsó bicaja, amit apróhirdetés nyomán szerzett, egy ukrán gyártmányú vascsöves szörnyedelem volt, aminek láttán Dollinger Gyula (Újpest egyik nevezetessége, kerékpárszerelő és bolttulajdonos) röviden azt mondta: "Az az ember, aki ezt magának eladta, most nagyon boldog." Azért mentünk oda, hogy legalább a racsnit egy kímélőbb, mászósabb áttételűre cseréljük, de kiderült, ennek a gépnek csak saját szabványához van köze - az meg már csak harminc éve volt úgy-ahogy megtalálható idehaza. Dollinger figyelmeztetett, hogy a váz sérült és szét is van rohadva, tehát bármikor cserbenhagyhat. Lógó orral poroszkáltunk hazafelé egy héttel a fenti időpont előtt.

Az ügyet már majdnem függőben hagytuk, a bicajra meg azt a sorsot szabtuk, hogy otthagyódjék Prágában (mintegy fájdalomdíjul a '68-as bevonulásunkért), amikor felötlött bennem a mentő ötlet: előszedtem a tizenegy éve szögön lógó, régi szabványú Urál gépemet, aminek két (egymás után alkalmazásba vett, ugyanolyan) váza elrepedt alattam, s ami azóta is a falon lóg vala alkatrészbányaként. (Ehelyett szerszámoztam fel 2001-re a Cygnust.)

Leoperált alkatrészek: köztük egy egész hátsó kerék, hajtómű, kormány...

...megvénült cirillbetűs külsőgumi...

...minden komfortját elvesztett nyereg.

A donorbicaj...

...és obsitja

A következő héten egyik alkatrész a másik után vándorolt át egyik vázról a másikra. Ekkor már nem akartuk Prágában hagyni a gépet. Végül a következő hétvégére az ukrán bicaj végre úgy-ahogy hordképes lett:

Ikerlámpa: elemes és dinamós

Két rossz első váltóból faragtam egy jót

Középhúzós hátsó fék, hajladozó ellentartó nyéllel

Első fék és dinamó (ez utóbbi nem volt rajta eredetileg)

Csapágyazott váltógörgők, azaz fogazatlan fémtárcsák

Sajnos a váz tényleg kapott vala egy nagy ütést: menthetetlen, sürgősen lecserélendő. Anyagi okokból mégsem tettük ezt meg, így a túrán kerülnünk kell a nagy zötyögéssel vagy rázkódással járó helyeket. [A gép kibírta a cseh túrát, és végül a célállomáson tört ketté.]

Szilárd kerékpárja viszont - egy Woodlands márkájú régi stílusú hegyigép - dögnehéz, de megbízható jószág volt, úgyhogy csak a sárhányót és a világítást kellett nekem hozzátennem.