Csehország
négyországi kerékpártúra
2011. április 21–26.
a nagy nyári túra előkészítője

1. nap: IV. 21., csütörtök, 2030 – 2215
(Bp.) – Győr – Vámosszabadi – Országhatár
        Táv: 20,6 km.
        Szállás: az ártéri erdőben.

2. nap: IV. 22., péntek, 730 – 2215
Medve (Medved'ov)- Bős (Gabčikovo) – Dunacsúny (Čúňovo) – Pozsony (Bratislava) – Stomfa (Stupava) – Lozornó (Lozorno) – Malacka (Malacky) – Nagylévárd (Vel'ké Leváre) – Jókút (Kúty) – Határ
        Táv: 161,7 km.
        Szállás: az ártéri erdőben.

3. nap: IV. 23., szombat, 815 – 2115
Břeclav – Lednice – Mikulov (Nikolsburg) – Sirotčí hradek (Árvavár) – Klentnice – Strachotín
        Táv: 71,4 km.
        Szállás: egy dombháti erdősávban.

4. nap: IV. 24., vasárnap, 800 – 2015
Pavlov – Divčí hrady (Leányvár) Dĕvín-tető – Klentnicei elágazás – Pálava – Mikulov – Drasenhofen – Herrnbaumgarten
        Táv: 46,2 km.
        Szállás: tölgyesben.

5. nap: IV. 25., hétfő, 800 – 2100
Walterskirchen – Neusiedl an der Zaya – Ringelsdorf – Drösing – Dürnkrut – Angern – Komp: Magyarfalu (Záhorská Ves) – Nagymagasfalu (Vysoká pri Morave) – Stomfa – Pozsony – Dunacsúny – Rajka – Bezenye – Mosonmagyaróvár – Lébényi elágazás
        Táv: 148,5 km.
        Szállás: tövises erdőcskében

6. nap: IV. 26., kedd, 715 – 830
Öttevény – Győr
        Táv: 18 km.
        Innen vonattal haza.


Statisztika
1 € = 265 Ft
1 CSK = 11,5 Ft

Nap (végállomás) Dátum Kilométer Étel-ital Egyéb
1. (Vámosszabadi) IV. 21. 20,6
3720 vonat
700 küllő
2. (Jókút) IV. 22. 161,7 7,10 €
3. (Strachotín) IV. 23. 71,4 69 CSK
998 CSK útikönyv
20 CSK Mikulov, Kecskevár
150+100 CSK Lednice+fotó
4. (Herrnbaumgarten) IV. 24. 46,2 228 CSK
5. (Lébényi elágazás) IV. 25. 148,5
1 € komp
6. (Győr) IV. 26. 18 840 péksütemény
Összesen 25404 Ft 6 nap 466,4 km 6137 Ft 19267 Ft


Ezen a túrán néhány kisebb célt tűztem ki magam elé. Mindenekelőtt meg kellett vásárolnom a nyári túrára való csehországi útikönyvet és atlaszt. Idehaza ugyanis jószerivel csak autóstérképeket lehet kapni Csehországról (ahogyan más külhoni tájakról is, leszámítva tán a dunai kerékpárutat és a VKÚ-féle szlovák turistaatérképeket). Az idehaza árult cseh útikönyvekről pedig jobb nem is beszélni: lerí róluk, hogy nyugati turistáknak szánták őket, pl. fájdalmasan szájbarágósan magyarázzák az ország történelmét, belviszonyait, és rendszerint kihagyják a kisebb jelentőségű látnivalókat. Ezen kívül sokkal kevesebb gyakorlati adatot (nyitvatartást, árakat, webcímet) tartalmaznak, végül pedig igen drágák. Cserébe számos kedvcsináló nagy kép van bennük, amire nekem semmi szükségem. Tehát még idehaza kinéztem magamnak a jól bevált (százezres méretarányú, szintvonal nélküli, de jelzéseket tartalmazó) szlovákiai autós túraatlasz itteni párját - aztán egy annál is részletesebbet vettem meg. Az útikönyv is a lehető legjobbnak bizonyult: százötvenezres, szelvényezett térképpel, valamint kereken 1700 úticélról egy-egy bekezdéssel dicsekedhetett. Ez a választék a legkülöncebb ízlésű közép-európai túrázót is elismerő csettintésekre készteti. A módszeres tervezést segíti a látnivalók tematikus mutatója, melyhez térképvázlatokat is nyújt a könyv.

A másik célom az volt, hogy kipróbáljam a nem dombornyomott bankkártyát: vajon beletalál-e az ottani automatába. Már most előrebocsátom az igenlő választ. Ezek szerint a dombornyomásosnak csakugyan inkább a kártyával történő vásárlások alkalmával van nagyobb foganatja, amint azt itthon is mondták a bankban. Ennek alapján nyáron immár nem kell saját számláim között átutalásokat rendezni, ahogy a tavalyi lengyel túrán tettem.

Végül pedig bele akartam kóstolni egy kicsit Morvaországba: miféle érdekességekre számíthatok, értem-e a cseh szót, van-e elég nyomóskút. Az idő rövidsége (négy teljes túranap) miatt éppen csak az ország egy délkeleti csücskébe tudtam bekukkantani; és ha már így adódott, akkor inkább egy kis részt akartam alaposabban átkutatni, mintsem a puszta földrajzi távolságot mint öncélt hajszolva elmenjek több látnivaló mellett.

A tanulságok közül a legfontosabb, hogy rendesen meg kell tanulnom csehül, mert ugyan a lengyelt úgy-ahogy megértik, de én az idegenvezetőt is bajosan értettem meg Lednicében. Ha Ausztrián át megyünk, akkor egy németül tudó túratárs is elkelne, mert én ezen a nyelven egy kukkot sem tudok, az angolt meg nem mindenki érti ott sem.

Kisebb jelentőségű, de azért még fontos tapasztalat volt, hogy a kerékpár küllőit rendbe kell hozni, azaz ki kell belőlük vakarni a sok zsírt, mert a túrán állandóan lazulgattak, és emiatt idővel töredezni is elkezdtek. Ami az étkezést illeti, kipróbáltam a rizst, de kevéssé bizonyult éhséget elverőnek, mint a tészta, és estére ez is kelletlenül kínálta magát. A főzés során rákényszerültem az olaj használatára. A fényképezőt meg kell tisztíttatni, mert nehezen hozzáférhető helyeken több zavaró szemcse került már belé.