Káptalanfüred
osztálykirándulás családdal, 2022. szeptember 8-10.

Osztályom, a 12.D háromnapos őszi kirándulását Káptalanfüredre szerveztük. Az ötlet Pap Irén kollégámtól származott. A helyszín egy régi úttörőtábor volt, ahová ő sokszor vitt gyerekcsoportokat. Ma a telepet a gyömrői önkormányzat birtokolja, illetve Hauser Antal bérli és üzemelteti. E kirándulás előzetes bejárását augusztus második felében végeztem, egy családi táborozás keretében.

IX. 8., csütörtök

Az odautazásra ezúttal nem buszt vettünk igénybe, mert a dízelolaj ára (a nyugati hatalmak oroszellenes intézkedései nyomán) éktelenül megemelkedett, hanem a negyedannyiba kerülő vonatot választottuk. A kék metró helyett két megálló között pótlóbusszal utaztunk, s ezt az Elvira nevű vasúti utazástervező program nem vette számításba, ezért az általa ajánlott Vízipók interrégió-vonatot csak kisebb rohanással sikerült elcsípnünk a Déli pályaudvaron. Megérkezés után lesétáltunk az ingyenessé vált káptalanfüredi nagy strandra, és egy jót fürödtünk, kihasználva az utolsó igazán meleg nyárutói délutánt.

A víz mérsékelten meleg volt, erősödő szél fújt, ezért ha már bement az ember, érdemes volt benn is maradni. A fiatalok lovacskáztak, labdáztak, majd mikor rászánták magukat a szárazra kapaszkodásra, izmaikat feszítgették, illetve röplabdáztak egy jót.

Ötkor távoztunk a strandról, és a tábori menzán megvacsoráztunk. A régóta beharangozott erős szél és eső csak éjfél körül érkezett meg. Eddigre már megérkezett Juli a gyerekekkel és édesanyámmal. Autóval jöttek, és külön költségen szálltak meg, ahogy az illik.

IX. 9., péntek

Másnap reggelre az eső elállt, a felhők felszakadoztak. Várakozásunkhoz híven pompás kirándulóidő alakult ki. Reggelit nem rendeltünk, hanem a tegnap vásárolt készleteinkből állítottuk elő.

Körbejártam a tábort. A tölgyerdő és a benne álló faházak, a vörös homokkő szegélyezte gyalogutak, a kültéri asztalok alá öntött betonnégyzetek különös, festői vegyülékét nyújtották a természet és az ember jelenlétének, ráadásul nem a mai környezettudatos szemlélet jegyében, hanem még egy naivabb, az ember tájba települését illetően optimistább meggyőződést tanúsítva.

Korabeli fényképeket nézegetve úgy látom, hogy az összes környékbeli tábort eleve beleépítették az erdőbe. Viszont nagyon fapadosra tervezték őket: se fűtés, se vécé, se vízcsap nem volt bennük, hanem ez utóbbiak a vizesblokkban nyertek elhelyezést.

A nagy túra valamivel tíz óra után indult. Csoportkép-készítés és számlálásos névsorolvasás után kisétáltunk a Köcsi-tóhoz.

Útba ejtettük a régi kertmozi roncsait. Érdekes módon ez több diákot annyira megragadott, hogy behatoltak a búvórésen, és tüzetesen megvizsgálták a mozi utolsó plakátjait és egyéb lomokat a pénztárépületben.

Két gyermek nem vállalkozott a rövidebb túrára sem, korai hazautazás vagy lábsérülés miatt. Ők csalásommal és Irén tanárnővel a Köcsi-tónál maradtak. A többiek felmásztak velem a Nagy-kő orrára.

Itt újra megosztottam a csapatot. Nyolcan visszafordultak a sárga jelzésen, és visszaereszkedtek a Köcsi-tóhoz, ahonnan aztán felügyelet alatt visszatértek a táborba. A maradék tizenegy diákkal folytattam a túrát a Csere-hegy felé.

Ez az útszakasz már számomra is újdonság volt, mert a bejáráskor az első nagyobb, sziklákkal nehezített emelkedőnél vissza kellett fordulnom. Egy jelzéstalálkozásnál máriás feszület fogadott, a kor önzéséről és a keresztény erkölcs eszményéről szóló kavicsfeliratokkal.

A kilátóhoz már megszelídült emelkedőn, szép tiszta erdőben értünk fel. Ez egy gondnokkal és zárral védett, takaros kőtorony, és csak emberi dőben van nyitva. A harmincas években épült, majd a világháború után tulajdonosa már nem tudta gondozni, ezért lassan romlásnak indult. Végül az ezredforsuló körül rendezték a tulajdonlását, és helyrehozták az ingadozó épületszerkezetet is. A kőtornyot fa felépítménnyel látták el.

A toronyból nagyszerű félkör-kilátás tárul fel a Balaton fő tömegére és a Fűzfői-öbölre. Mi még egymást is lefényképeztük odafenn.