Gyermekszállítás kerékpár-utánfutón

Szerencsére Magyarországon pár éve a kereskedelemben kapható gyermek-utánfutóban immár jogszerűen is szállítható gyermek, és nem kötelező ilyenkor sisakot viselnie - külföldön esetleg igen. További tájékozódás végett utalok a vonatkozó jogszabályokra: a Kreszre (54. §), a Köhém-rendeletre (116. § (7) és következők), és egy lazább, olvashatóbb szakmai honlapra.

Mi is jó ideje fontolgattuk az utánfutó megvásárlását, tudván, hogy kirándulásainkon jó szolgálatot tehet. Kisfiunk, Bandi egymás után kinőtte a csípőhordozót és a fényképezőstáskát, a háti hordozóban is egyre kevésbé fért el. Rendes babakocsival már voltak tapasztalataink, és terepen igencsak felemások. 2021 nyarán tehát elbicikliztem a soroksári Decathlonba, és százezer forintért (akkori havi fizetésem kb. harmadáért) vettem egy Hamax gyártmányú, kétszemélyes gyermekszállító utánfutót. Már csak néhány nap volt hátra a szarvasi túrakerékpáros találkozóig, ahová akkor egyéves kisfiunkkal együtt utaztunk el, és mindenképpen vinni akartuk őt a túrákra is. Erre azért volt lehetőség, mert már megbízhatóan tudott ülni és a fejét a nyakával fenntartani. Ha ez nincs még meg, akkor nem szabad a gyereket így szállítani - a gyártó legalább féléves kort követel meg.

Ez a járgány volt a legolcsóbb azok közül, amelyek kerékpáros vontatmányként és tolható babakocsiként egyaránt használhatók. A csúcsmodellek ára kb. negyedmillió forint, az egyfunkciós, azaz csak vontatmányként használható utánfutók ára pedig ötvenezer forinttól kezdődik. Nem szabad összetéveszteni a kutyaszállító kerékpár-utánfutóval, melynek alakja és berendezése is eltér emezétől. Az alábbiakban összefoglalom a vásárlás óta eltelt szűk egy év tapasztalatait. Ezek fölöttébb jók, és hozzájárultak ahhoz, hogy kisebb-nagyobb túráinkon már alapértelmezett segédeszközként használjuk, és "szekérnek" becézzük.

Már a Soroksárról Pécelre való hazagurulás izgalmasnak bizonyult, mert akkor tapasztaltam ki a szekér menettulajdonságait. Mindenekelőtt azt, hogy szüntelenül távolságot kell tartani az úttest peremétől, különben az (üres) utánfutót megdobhatja és felboríthatja egy simán megemelkedő járdaszegély. Ezt a veszélyt csak csökkenti, de teljesen meg nem szünteti, ha utas vagy rakomány van a szekérben.

Két rövid próbatúrán újabb tapasztalatot gyűjtöttünk. Sima aszfalton a szekér elég könnyen vontatható, csupán a fekvőrendőrökön való áthaladáskor ránt vissza egy kicsit. Viszont hepehupás földúton vagy murván igen kényelmetlenül érzi benne magát a gyerek: bekötve is ide-oda lódul, ezért itt a legjobb lépésben tolni. Mi hosszabb szakaszokra kivettük Bandit a szekérből, annyira nyűgös lett a rázástól.

Itt és a szarvasi túrán is megfigyeltük, hogy a lekötözöttség (amit kerékpáros vontatáskor a Kresz is előír) hosszasan fenntartva kimeríti a gyereket, aki érthető módon szabadulni akar, és ilyenkor egészen kifacsart testhelyzetekbe képes "átömleni" a szíjak között. Kivéve persze azt az esetet, ha el tud aludni, mert olyankor elég sokáig szállítható nyűgösödés nélkül. Mi úgy tapasztaltuk, hogy átlagban óránként egy negyed órás, vagy akár félórás pihenőt kell neki adni, hogy a füvön kedvére mászkálhasson.

A szekér napsütésben eléggé átforrósodik, ezért olyankor nem szabad az esővédő nejlonponyvát lehúzni, hanem csupán a bogárhálót és az árnyékolólapot kifeszítve kell a menetszélről gondoskodni. Ilyenkor ügyelni kell arra, hogy a gyermek rendszeresen igyék.

Hidegben, amikor általában nem vontatjuk a szekeret, hanem babakocsiként toljuk, szintén elég a bogárháló, de olyankor a gyereket jó melegen föl kell öltöztetni. Az esőponyvára csak esőben van szükség, és olyankor semmi vizet nem is ereszt be.

A haladásáról fontos tudni, hogy utánfutó-üzemmódban ki kell venni az első kerekét, amely egy közönséges tömör bolygókerék, egyenesbe rögzíteni nem is lehet. Ilyenkor a szekér egy (ekkor beteendő) kérdőjel alakú rúdnál fogva csatlakozik a kerékpár vázához tartósan rögzített csonkhoz. (Tehát alapértelmezésben mindig ugyanazzal a kerékpárral kell vontatni.) A kerékpár esetleges eldőlésekor nem szükségképpen borul fel ő maga is - erről a kérdőjel végén lévő rugós toldat gondoskodik. Tehát megálláskor a biciklit le lehet fektetni úgy, hogy a szekér álló helyzetben marad.

Alacsonypadlós buszra tapasztalatunk szerint összecsukás nélkül is föl lehet tenni. Kisvasúton szállítottuk már a peronon, összecsukva. Babakocsiként lépcsőn is felvonszolható és leereszthető - mindig orral lefelé. Mi mozgólépcsőn is szállítottuk így, bár elvileg tilos. Vontatmányként némi tekergés árán keresztül lehet vinni egy vasúti gyalogátkelő labirintusán is. Tolatni a szerelvény tekergő mozgása miatt csak nagyon körülményesen lehet vele, és gyakran szükség van arra, hogy a kerékpár hátsó kerekét odébbemeljük. Erdőben általában nehéz a szekeret az akadályokon áthámozni. Ha nagyon szükséges, két ember gyerekestül át tudja emelni a kényesebb helyeken.

A gyártó által adott útmutatás szerint a rögzítőcsonkot a kerékpár hátsó tengelyére kellene ráhúzni, a gyorsszorító véganyája alá beszorítva. De mivel ez nem fért be oda, és nagyban meg is nehezítette volna a kerék javítás céljára való kiszedését, a felfogatásához kerestem egy másik lyukat a vázon, a hátsó villa rúdjainak tövében, és házilag keresztüldugtam rajta egy csavart. Ekörül azonban a csonk (vontatáskor, a szekér rántásai hatására) szeret mocorogni, ami idővel az aluváz kikopásához vezetne. Ezt két gumis fémalátét közbeiktatásával küszöböltem ki - a gumis oldaluk befelé (a váz felé) néz, a fémes oldaluk a csavar feje illetve az anyák felé. A fölerősítés ekképpen eltér a gyáritól, de a kontraanyának köszönhetően soha nem vált még le. A gyártó persze gondolt erre az eshetőségre is, és a rögzítést biztonsági szempontból kiegészítette egy külön fel-le csatolandó hevederrel.

A szekér két hátsó kereke húsz colos, radiálisan fűzött biciklikerék, szemlátomást jól csapágyazva, gumiharang benyomásával oldható beillesztő tengelycsonkkal. Mérete miatt nagyon jól tolható egyenetlen felszínen: nem akad el olyan könnyen, mint a kicsi, tömör kerekekkel fölszerelt tipikus babakocsik. A sarat is jobban bírja eltömődés nélkül. Göröngyös, recés felszínen érdemes az első kereket elemelni a talajtól, így a szekér kevésbé rázza a gyereket. Megállított helyzetben a gurulását blokkolni lehet, de egyéb (tehát menet közben használható) fék nincs rajta. A toló személy esetleges elcsúszása esetére van a fogantyúján egy csuklóra húzható heveder, hogy ilyenkor a szekér ne induljon el a lejtőn.

Fontos kiegészítő egy pár, lesarkított háromszög alakú műanyag ütköző, melyeket a kerekek elé kell felcsavarozni a vázra. Ezek gátolják meg a kerekek beakadását a házszögletekbe, fatörzsekbe, úti oszlopokba, ami nagy sebességnél alkatrésztöréssel és felfordulással fenyeget. Én ezeket az ütközőket csak hosszabb, kerékpárúton is haladó túrákon rakom fel, mert a szerelgetésük körülményes, és tartósan fölcsavarozva nem is engednék, hogy a szekeret beletegyük a házilag készített tokjába.

A másik fontos kiegészítő az élénk narancssárga lobogót tartó rugalmas zászlórúd, melyre egy utánvásárolt hosszúkás helyzetjelző lámpát is fölerősítettem. Ez erősebb vörös fényt ad, mint a gyárilag mellékelt, fogantyúra erősíthető, gombelemes "gumimajom." A szekér ezeken túlmenően fel van szerelve a Kresz által előírt fényvisszaverő foltokkal is.

Szállításkor össze lehet csukni kb. 30 centi magas málhacsomaggá, de egyéb méretei nem csökkenthetők pl. összehajtással. Így sem tuszkolható be rendesen a ferdehátú Skoda Fabiába, ezért a tetőcsomagtartón kell szállítanunk. A tetőre kínkeservesen elfér mellé két nagy kerékpár, álló helyzetben - akár a szekér ugyanazon oldalán, akár a két szélén.

Mindenképpen szükséges, hogy erős és nyújthatatlan módon (is) rögzítsük a tetőn, mert a gumipók nem bírja a nagy sebesség esetén fellépő erős menetszelet, és olyankor kiakadhat vagy elszakadhat. Velünk az M1-es autópályán 130 km/h-nál történt meg ez a csúfság. A szekér lebucskázott az úttestre, párszor átfordult, majd csúszva megállt két sáv között. Szerencsére csak kisebb sérülések keletkeztek rajta, de ezzel jobb nem kísérletezni.

Műszaki adatai közül említést érdemel még a tömege (13 kg), a legnagyobb szélessége (85 cm, ami a hivatalos előírásoknál egy kicsivel több), a szállítható összes teher (gyerekek és poggyász együtt 47 kg), az ajánlott és a megengedett maximális sebesség (16 és 24 km/h).

Mindent összevéve a gyermekszállító utánfutó nagyon hasznos találmány, és biztosan behozza az árát, ha a gyermekkel gyakran teszünk aszfaltos kerékpár- vagy földutas gyalogtúrákat.