Gyermekszállítás kerékpár-utánfutón

Szerencsére Magyarországon a kereskedelemben kapható kerékpáros gyermek-utánfutóban jogszerűen szállítható gyermek. Ezt a függelékben be is bizonyítom.

Történeti visszatekintés

Jó húsz éve, amikor öcsémék gyermekei kicsik voltak, sokat utaztak kettesben kerékpár-utánfutóban. Mi is jó ideje fontolgattuk az utánfutó megvásárlását, tudván, hogy kirándulásainkon jó szolgálatot tehet. Kisfiunk, Bandi egymás után kinőtte a csípőhordozót és a fényképezőstáskát, a háti hordozóban is egyre kevésbé fért el. Rendes babakocsival már voltak tapasztalataink, és terepen igencsak felemások. 2021 nyarán tehát elbicikliztem a soroksári Decathlonba, és százezer forintért (akkori havi fizetésem kb. harmadáért) vettem egy Hamax gyártmányú, kétszemélyes gyermekszállító utánfutót. Már csak néhány nap volt hátra a szarvasi túrakerékpáros találkozóig, ahová akkor egyéves kisfiunkkal együtt utaztunk el, és mindenképpen vinni akartuk őt a túrákra is. Erre azért volt lehetőség, mert már megbízhatóan tudott ülni és a fejét a nyakával fenntartani. Ha ez nincs még meg, akkor nem szabad a gyereket így szállítani - a gyártó legalább féléves kort követel meg.

Ez a járgány volt a legolcsóbb azok közül, amelyek kerékpáros vontatmányként és tolható babakocsiként egyaránt használhatók. A dönthető ülésű, kipárnázott, rugózott, sífutásra is alkalmas csúcsmodellek ára több százezer forint, az egyfunkciós, azaz csak vontatmányként használható utánfutók ára pedig ötvenezer forinttól kezdődik. Nem szabad összetéveszteni a kutyaszállító kerékpár-utánfutóval, melynek alakja és berendezése is eltér emezétől. Az alábbiakban összefoglalom a vásárlás óta eltelt szűk egy év tapasztalatait. Ezek fölöttébb jók, és hozzájárultak ahhoz, hogy kisebb-nagyobb túráinkon már alapértelmezett segédeszközként használjuk, és "szekérnek" becézzük.

Már a Soroksárról Pécelre való hazagurulás izgalmasnak bizonyult, mert akkor tapasztaltam ki a szekér menettulajdonságait. Mindenekelőtt azt, hogy szüntelenül távolságot kell tartani az úttest peremétől, különben az (üres) utánfutót megdobhatja és felboríthatja egy simán megemelkedő járdaszegély. Ezt a veszélyt csak csökkenti, de teljesen meg nem szünteti, ha utas vagy rakomány van a szekérben.

Két rövid próbatúrán újabb tapasztalatot gyűjtöttünk. Sima aszfalton a szekér elég könnyen vontatható, csupán a fekvőrendőrökön való áthaladáskor ránt vissza egy kicsit. Viszont hepehupás földúton vagy murván igen kényelmetlenül érzi benne magát a gyerek: bekötve is ide-oda lódul, ezért itt a legjobb lépésben tolni. Mi hosszabb szakaszokra kivettük Bandit a szekérből, annyira nyűgös lett a rázástól.

Itt és a szarvasi túrán is megfigyeltük, hogy a lekötözöttség (amit kerékpáros vontatáskor a Kresz is előír) hosszasan fenntartva kimeríti a gyereket, aki érthető módon szabadulni akar, és ilyenkor egészen kifacsart testhelyzetekbe képes "átömleni" a szíjak között. Kivéve persze azt az esetet, ha el tud aludni, mert olyankor elég sokáig szállítható nyűgösödés nélkül. Mi úgy tapasztaltuk, hogy átlagban óránként egy negyed órás, vagy akár félórás pihenőt kell neki adni, hogy a füvön kedvére mászkálhasson.

Ezután számos gyalogos és kerékpáros túrán használtuk a szekeret. Bandit kéthetente szombaton estébe nyúlóan hordtam át Ecserre babaúszásra - hazafelé rendszerint elaludt. Egyévesen Erdélyben tologattuk őt Tusnádfürdőn és az Atyha fölötti Fias-tetőre vezető aszfalton. Murvautakat vettünk igénybe a Pádis-fennsíkon a parkolótól indulva a Varasó-ház érintésével egészen az Aragyásza-barlangig. Korondon a sós medencénél tudott benne aludni is.

Ugyancsak 2021-ben a Balatonnál, panziókban megszállva rövidebb vízparti utakra vállalkoztunk biciklivel. Az őszi balatonfüredi osztálykirándulásra is elvittük őt, és végigtoltuk a városi kultúrséta útvonalán.

Szeptember végén sor került az első kiadósabb sportos kerékpározásra: a Tisza-tó meg-félkerülésére a 35 km-es családi távon. Itt találkoztunk hasonló stílusban utazó családokkal.

Októberben egy börzsönyi (kemencei) túra következett, aszfalton, gyalogosan, majd decemberben ugyanitt egy másik.

2022 márciusában néhány kisebb kirándulás után Nagybörzsönyben üdültünk pár napot. Itt Bandit már rutinosan tologattuk a szekérben hegyen-völgyön (aszfalton). Áprilisban a budaörsi kopárok helyenként vadregényes ösvényein toltuk végig őt, és májusban még egyszer. Ezután született meg Miklós fiunk, akit már magunkkal vittünk Káptalanfüredre: először négyesben, nagy hőségben, majd röviddel utána hűvösebb időben, az osztályommal - ekkor édesanyám segítségével.

2023 nyarán Miklós fiunk is elérte az egyéves kort. Első szekeres túráját még gyalogos, tolós üzemmódban vállaltuk, mikor tavasszal ellátogattunk a Pécel fölötti Trianon-emlékműhöz. Itt örömmel láttuk, hogy a két gyerek, aki egyébként otthon sokszor összeütközik a játékok birtoklása és használata miatt, békésen megfér az utánfutóba bekötve. Hasonlóan jó tapasztalatokat szereztünk a kemencei sporttáborban. Májusban pedig felavattuk a két utassal vontatott szekeret is. Bandi (majdnem háromévesen) már rutinosan üldögélt a maga helyén, Miklós még nyöszörgött hazafelé, mert a délutáni alvásába is belenyúlt a kirándulás.

Technikai részletek

A szekér napsütésben eléggé átforrósodik, ezért olyankor nem szabad az esővédő nejlonponyvát lehúzni, hanem csupán a bogárhálót és az árnyékolólapot kifeszítve kell a menetszélről gondoskodni. Ilyenkor ügyelni kell arra, hogy a gyermek rendszeresen igyék.

Hidegben, amikor általában nem vontatjuk a szekeret, hanem babakocsiként toljuk, szintén elég a bogárháló, de olyankor a gyereket jó melegen föl kell öltöztetni. Az esőponyvára csak esőben van szükség, és olyankor semmi vizet nem is ereszt be.

A haladásáról fontos tudni, hogy utánfutó-üzemmódban ki kell venni az első kerekét, amely egy közönséges tömör bolygókerék, egyenesbe rögzíteni nem is lehet. Ilyenkor a szekér egy (ekkor beteendő) kérdőjel alakú rúdnál fogva csatlakozik a kerékpár vázához tartósan rögzített csonkhoz. (Tehát alapértelmezésben mindig ugyanazzal a kerékpárral kell vontatni.) A kerékpár esetleges eldőlésekor nem szükségképpen borul fel ő maga is - erről a kérdőjel végén lévő rugós toldat gondoskodik. Tehát megálláskor a biciklit le lehet fektetni úgy, hogy a szekér álló helyzetben marad.

Alacsonypadlós buszra tapasztalatunk szerint összecsukás nélkül is föl lehet tenni. Kisvasúton szállítottuk már a peronon, összecsukva. Babakocsiként lépcsőn is felvonszolható és leereszthető - mindig orral lefelé. Mi mozgólépcsőn is szállítottuk így, bár elvileg tilos. Vontatmányként némi tekergés árán keresztül lehet vinni egy vasúti gyalogátkelő labirintusán is. Tolatni a szerelvény tekergő mozgása miatt csak nagyon körülményesen lehet vele, és gyakran szükség van arra, hogy a kerékpár hátsó kerekét odébbemeljük. Erdőben általában nehéz a szekeret az akadályokon áthámozni. Ha nagyon szükséges, két ember gyerekestül át tudja emelni a kényesebb helyeken.

A gyártó által adott útmutatás szerint a rögzítőcsonkot a kerékpár hátsó tengelyére kellene ráhúzni, a gyorsszorító véganyája alá beszorítva. De mivel ez nem fért be oda, és nagyban meg is nehezítette volna a kerék javítás céljára való kiszedését, a felfogatásához kerestem egy másik lyukat a vázon, a hátsó villa rúdjainak tövében, és házilag keresztüldugtam rajta egy csavart. Ekörül azonban a csonk (vontatáskor, a szekér rántásai hatására) szeret mocorogni, ami idővel az aluváz kikopásához vezetne. Ezt két gumis fémalátét közbeiktatásával küszöböltem ki - a gumis oldaluk befelé (a váz felé) néz, a fémes oldaluk a csavar feje illetve az anyák felé. A fölerősítés ekképpen eltér a gyáritól, de a kontraanyának köszönhetően soha nem vált még le. A gyártó persze gondolt erre az eshetőségre is, és a rögzítést biztonsági szempontból kiegészítette egy külön fel-le csatolandó hevederrel.

A szekér két hátsó kereke húsz colos, radiálisan fűzött biciklikerék, szemlátomást jól csapágyazva, gumiharang benyomásával oldható beillesztő tengelycsonkkal. Mérete miatt nagyon jól tolható egyenetlen felszínen: nem akad el olyan könnyen, mint a kicsi, tömör kerekekkel fölszerelt tipikus babakocsik. A sarat is jobban bírja eltömődés nélkül. Göröngyös, recés felszínen érdemes az első kereket elemelni a talajtól, így a szekér kevésbé rázza a gyereket. Megállított helyzetben a gurulását blokkolni lehet, de egyéb (tehát menet közben használható) fék nincs rajta. A toló személy esetleges elcsúszása esetére van a fogantyúján egy csuklóra húzható heveder, hogy ilyenkor a szekér ne induljon el a lejtőn.

Fontos kiegészítő egy pár, lesarkított háromszög alakú műanyag ütköző, melyeket a kerekek elé kell felcsavarozni a vázra. Ezek gátolják meg a kerekek beakadását a házszögletekbe, fatörzsekbe, úti oszlopokba, ami nagy sebességnél alkatrésztöréssel és felfordulással fenyeget. Én ezeket az ütközőket csak hosszabb, kerékpárúton is haladó túrákon rakom fel, mert a szerelgetésük körülményes, és tartósan fölcsavarozva nem is engednék, hogy a szekeret beletegyük a házilag készített tokjába.

A másik fontos kiegészítő az élénk narancssárga lobogót tartó rugalmas zászlórúd, melyre egy utánvásárolt hosszúkás helyzetjelző lámpát is fölerősítettem. Ez erősebb vörös fényt ad, mint a gyárilag mellékelt, fogantyúra erősíthető, gombelemes "gumimajom." A szekér ezeken túlmenően fel van szerelve a Kresz által előírt fényvisszaverő foltokkal is.

Szállításkor össze lehet csukni kb. 30 centi magas málhacsomaggá, de egyéb méretei nem csökkenthetők pl. összehajtással. Így sem tuszkolható be rendesen a ferdehátú Skoda Fabiába, ezért a tetőcsomagtartón kell szállítanunk. A tetőre kínkeservesen elfér mellé két nagy kerékpár, álló helyzetben - akár a szekér ugyanazon oldalán, akár a két szélén.

Mindenképpen szükséges, hogy erős és nyújthatatlan módon (is) rögzítsük a tetőn, mert a gumipók nem bírja a nagy sebesség esetén fellépő erős menetszelet, és olyankor kiakadhat vagy elszakadhat. Velünk az M1-es autópályán 130 km/h-nál történt meg ez a csúfság. A szekér lebucskázott az úttestre, párszor átfordult, majd csúszva megállt két sáv között. Szerencsére csak kisebb sérülések keletkeztek rajta, de ezzel jobb nem kísérletezni.

Műszaki adatai közül említést érdemel még a tömege (13 kg), a legnagyobb szélessége (85 cm, ami a hivatalos előírásoknál egy kicsivel több), a szállítható összes teher (gyerekek és poggyász együtt 47 kg), az ajánlott és a megengedett maximális sebesség (16 és 24 km/h).

Mindent összevéve a gyermekszállító utánfutó nagyon hasznos találmány, és biztosan behozza az árát, ha egy vagy két gyermekkel gyakran teszünk aszfaltos kerékpár- vagy földutas gyalogtúrákat.


Függelék - annak bizonyítása, hogy kerékpár-utánfutón megengedetten szállítható gyermek.

A bizonyítás során hivatkozni fogok a vonatkozó jogszabályokra: a Kreszre (54. §), a Köhém-rendeletre (116. § (7) és következők). Olvasásra ajánlok egy lazább, felhasználóbarátabb szakmai honlapot.

A jogszerűséget néhány netes forrás tagadja, amikből most egy rövid válogatást adok, az idézetek után cáfolattal.

[1] Egy névtelen hozzászóló a Gyakorikérdések.hu nevű, nem a legalaposabb írásokról híres gyűjtőoldalon (26. és 28. hozzászólás) gyorsan le akarta csapni a magas labdát. Ezt válaszolta a föltett kérdésre:

"Na álljon meg itt mindenki egy szóra!

Kerékpár után rögzíthető utánfutó! Ebben 70 kilós össztömegig bármi szállítható, KIVÉVE GYEREK! Tehát még egyszer: személyszállításra nem használható!!! Amennyiben ezt a rendőr meglátja helyszíni bírságot szabhat ki vagy szabálysértési feljelentést tehet! Továbbá ha a tisztelt szülő egy ilyennel balesetezik eljárás fog ellene indulni, függetlenül attól, hogy ki volt a baleset közvetlen okozója.

A gyerek utánfutó pártiak egész nyugodtan lepontozhatnak, de akkor is jelenleg ez a jogállás ha tetszik nekik ha nem!"

Mikor e fennhéjázó szavait számonkérték rajta, a Kresz egy helyére hivatkozott:

"46. § (6)
Pótkocsin személyt szállítani tilos, kivéve
a) a járműszerelvény biztonságos közlekedése érdekében szükséges - a pótkocsi hatósági engedélyében meghatározott számú - személy szállítását;
b) a mezőgazdasági vontató első, nem billenő rakfelületű pótkocsiján - a (4) bekezdés rendelkezéseinek értelemszerű alkalmazásával - történő személyszállítást.
"

És hozzátette: "Pótkocsi = utánfutó a gyengébbek kedvéért. Ennyire egyszerű!"

Erre rögtön megkapta a méltó választ:

"Tévedsz, kedves kioktató!

Pótkocsi = olyan jármű, amely GÉPjárművel, mezőgazdasági vontatóval vagy lassú járművel történő vontatásra készült.

A kerékpár nem gépjármű, hanem csak izomerővel hajtott JÁRMŰ, így a hozzá kapcsolt szerelvény nem pótkocsi. Tehát a személyszállítási tilalom a kerékpár-utánfutóra nem vonatkozik. Ennyire egyszerű a szövegértelmezés!"

És csakugyan, a Kresz szerint (1. számú függelék az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelethez):

"n) * Pótkocsi: olyan jármű, amely gépjárművel, mezőgazdasági vontatóval vagy lassú járművel történő vontatásra készült. A legfeljebb 750 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsi: könnyű pótkocsi, az ennél nagyobb össztömegű pótkocsi: nehéz pótkocsi."

A nagyhangú hozzászóló erre elnémult, mert nem is tehetett mást.

*

[2] Macsuga János (Személyszállítás és a bringa: szabad egyáltalán?) így érvel a jogszerűség ellen:

"Pár éve belekerült a KRESZ-be az utánfutó fogalma is, vagyis egykerekű vagy egytengelyű, de két nyomon haladó utánfutót lehet kapcsolni a bringához. Ugyan még a megengedett maximális tömeget is megadták (70 kg), de a gyerekek szállításáról szó sem esik. Ezeket az utánfutókat gyakran úgy alakítják ki, hogy egynél több gyerek is szállítható bennük, azonban ezt már üti az a szabály, hogy csak egy személyt szállíthat kerékpáros, és annak sem lehet köze a hajtáshoz. Trailgatorok kilőve, ha szigorúan követni akarjuk a szabályokat."

Erre a következőket felelem:

A Kresz 54. § (7) bekezdésének c) pontja szerint "tilos ... kerékpárhoz oldalkocsit, valamint - kerékpárutánfutót kivéve - egyéb vontatmányt kapcsolni." Ez a szabály 1984. júliusától hatályos, tehát nem áll meg az az állítás, hogy a Kresz csak pár éve tartalmazza a kerékpár-utánfutó fogalmát. Amire Macsuga János gondolhatott, az a Köhém-rendelet, melynek 116. § (7) bekezdése csakugyan 2013 decembere óta hatályos. Ez azonban csak a kerékpár-utánfutó megengedett adatait, méreteit rögzíti, ekképpen harmonizálva a Köhém-rendeletet a Kresszel, melyben a mondott utánfutó már régebb óta meg volt említve, sőt kifejezetten engedélyezve.

Hozzáteszem, hogy az e cikket közlő Flowcycle oldalon ezzel a következtetéssel ellentétes véleményt tükröző írások is olvashatók, de ezek jogszabályokra nem támaszkodnak, ezért őket nem szemlézem, csak utalok némelyikre: 1, 2.

Elismerem, hogy értelmezésemnek azzal a nehézséggel kell szembenéznie, hogy a kerékpár-utánfutón való gyerekszállítást a Kresz nem szabályozza tételesen (tehát e kérdésben joghézag áll fenn), és ennek megengedett vagy csupán eltűrt voltát csak általánosabb elvekből (vagy más, párhuzamos jogszabályhelyekből) lehet megítélni. Létezik ugyan a "nulla poena sine lege" elve, mely szerint ha egy cselekményt a törvény nem rendel büntetni, akkor azért nem szabható ki büntetés. Mivel tehát a kerékpár-utánfutót ismeri a jogszabály, és nem tiltja rajta a személyszállítást, akkor az megengedettnek tekinthető. Ez azonban csak ugyanolyan argumentum ex silentio volna, mint Macsuga Jánosé, vagyis abból kiinduló érvelés, amit a jogszabály nem mond - és ez az érvelés nem tartozik a legerősebbek közé. Ezért hát sorra kerítek egy újabb ellenvetést, és annak cáfolatából kiindulva fejtem ki a pozitív bizonyításomat.

*

[3] A Kerékpárosklub Kisokosa ("Amit a kerékpáros közlekedésről tudnod kell"), ezt állítja:

16. oldal:
"Fontos: Egyre jobban terjednek Magyarországon is a gyermekszállításra kialakított kerékpár-utánfutók. Ezek nyugaton nagyon népszerűek, azonban hazánkban a jelenleg hatályos KRESZ szerint sajnos nem szabad ilyenekben gyereket szállítani! Remélhetőleg ez a közeljövőben változni fog.
A személyszállításra vonatkozó pontos szabályokkal a 32. oldal utolsó előtti pontja foglalkozik.
"

És ismét, 32. oldal:
""Kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén. Kettőnél több kerekű kerékpáron 17. életévét betöltött személy szállíthat a kerékpárt nem hajtó utast." Utast tehát csak az erre a célra kialakított pótülésen szabad szállítani kétkerekű kerékpáron - ha több ilyen ülés van, akkor akár több gyereket is magunkkal vihetünk."

Erre egyszerű a felelet. A kerékpáron történő személyszállítást korlátozó, itt idézett szabály (Kresz 54. § (5) bek.) nem vonatkozik a kerékpár-utánfutóra, hiszen az nem a kerékpáron van, hanem mögötte. Ez abból is látszik, hogy a "kerékpár" szó itt jelzőkkel szerepel ("kétkerekű," "kettőnél több kerekű"), vagyis itt konkrétan és technikai értelemben is egyértelmű módon azt a járművet jelöli, amely a mondott számú kerekeken gurul. A kerékpár-utánfutó már nem e kerekeken gurul, tehát rá e korlátozás nem vonatkozik. Ergo.

*

A cáfolatok után pozitív (állító) módon is bebizonyítom, hogy a kerékpár-utánfutón szabad gyermeket szállítani.

(I.) A Köhém-rendelet részletesebben is ír az itt említett, kerékpárra felszerelhető pótülésről:

"116. § (6) A kerékpárra gyermekülés olyan módon szerelhető fel, hogy az ülés és a rajta ülő gyermek a vezetőt a kilátásban és a vezetésben ne akadályozza, a kerékpár világító- és jelzőberendezéseit ne takarja. Az ülésfelület súlypontjának a jármű hosszanti függőleges szimmetriasíkjában, a tengelysíkok között kell elhelyezkednie. A vezető háta mögött közvetlenül elhelyezett gyermekülés azzal a feltétellel megengedett, hogy háttámlával és a gyermek méretére beállítható, általa ki nem kapcsolható, a kibújást minden körülmények között megakadályozó utasvisszatartó rendszerrel van ellátva.

Az üléshez kapaszkodót és lábtartót is fel kell szerelni, és a konstrukciónak meg kell akadályoznia, hogy a gyermek lába a kerékkel érintkezésbe kerülhessen. Az ülés, a kapaszkodó és a lábtartó nem lehet összefüggésben a kormányzott kerékkel, valamint az azzal együtt elforduló szerkezettel."

Ebből az következik, hogy az itt említett pótülés csak a kerékpáron helyezkedhet el. A szabályalkotó szemlátomást csak a kerékpáron lévő pótüléseket tartotta szabályozandóaknak, vagyis azokat az üléseket, amelyek gyárilag nem voltak a kerékpár tartozékai. A gyermekszállító kerékpár-utánfutónak viszont gyárilag része a gyermekülés, így azokat nem kellett itt szabályozni.

(II.) A kerékpár-utánfutó jármű, mégpedig a Kresz általános járműdefiníciója alapján:

"1. számú függelék az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelethez *
II. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak

a) * Jármű: közúti szállító- vagy vontató eszköz, ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is. A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék - ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska - azonban nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek."

A kerékpár-utánfutó közúti szállítóeszköz (és nem azonos a gyermekkocsival, ami a babakocsi hivatalos elnevezése). Emellett nem tartozik az itt kimerítőleg felsorolt kivételek közé, tehát jármű.

(III.) Ugyanott, "r/1. * Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el."

(IV.) Ez együtt olvasandó azzal, hogy a Kresz 57. § (7) d) pontja szerint "Tilos [...] kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni."

E két szövegből következik, hogy noha a kerékpár-utánfutót közvetve emberi erő mozgatja, mégsem tartozik a kerékpárok közé.

És mivel a (III.) szabályhely csak a vontatócsonkot nevezi a kerékpáron lévőnek, ismét bizonyítást nyert az az állításom, hogy a kerékpár-utánfutó (az összes ülésével és utasával együtt) jogi értelemben nem a kerékpáron van, hanem mögötte.

(V.) A Kresz 46. § (1) bekezdése szerint "Személyt szállítani csak a járműnek e célra kialakított álló- vagy ülőhely részén szabad. Álló utast csak autóbuszon, trolibuszon és villamoson szabad szállítani."

Az eddigiekből máris adódik a kívánt következmény. A gyermekszállító kerékpár-utánfutó jármű, melynek e célra kialakított ülőhelyrésze van. Ezen tehát (ellenkező jogszabályhely hiányában, az utánfutó gyári leírásának eleget téve) tényleg szabad gyermeket szállítani, quod erat demonstrandum.