Simonfa, 1997 augusztus

A hely Kaposvártól délre található. A vízitúra miatt félidőben érkeztem úgy, hogy Tab és az andocsi emelkedő között, egy agyagos patak hídja alatt háltam. Azért itt, mert nem volt nálam lakat, és nem akartam, hogy fölfedezzenek. Az éjszaka folyamán be-benézett hozzám egy kóbor eb, de nem hozott rám senkit. Rettenetes éjszaka volt: a rendelkezésre álló fekhely 80 centi széles; a habmatrac ugyan tapadt az agyagon, de az enyhén lejtett a meder felé, így nekem meg a híd falához kellett odatapadnom. Néha jött egy autó. Alig aludtam valamit. Kontármunka volt, valljuk meg férfiasan.

Másnap belebotlottam az igali roncsderbibe (augusztus 11.) Kétszáz forintért elsőrangú látványosság.

A mezőny

Nagy csata a porban

Fellocsolás után...

...máris sokkal tisztább a verseny

Mernye

Ökörködés a Meteor Turistaház berendezésének rovására.
(Zene ütemére kellett a poharakat odacsapni a szomszéd elé.)

Kikapcsolódás a Deseda-tavon

A banda

Ellopták a biciklimet

Szám .............. / 1997
JEGYZŐKÖNYV Bejelentésről

Készült: 1997. 08. 14. 14:11 órakor

Bejelentő neve: Németh Ferenc
Szül. hely: Budapest
Személyi szám: XXXXXXXXXX (Személyiségi jogok!)
Anyja neve: Havasi Ilona
Szem.ig. szám: XXXXXXXXXXXX (Megj: azóta azt is ellopták)
Munkahely: BP. Hősök tere Ált. Isk.
Munkahelyi tel:
Foglalkozás: tanáer
Lakás: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Lakás telefon: XXXXXXXXXXXX

A hatóság félrevezetésére és a hamis vádra, azok törvényes következményeire való figyelmeztetést tudomásul vettem. A figyelmeztetés tudatában feljelentést kivánok tenni ismeretlen tettes ellen aki 1997.08.11-én 13.00 és 14.00 óra közötti időben Kaposváron a Múzeum közben lévő Holló és Társa antikvárium előtt leállított egysebességes Csepel Túra 28. típusú kerékpárt eltulajdonította. A lopással keletkezett kár: kb.20.000.- ft.

Elmondani kivánom, hogy Budapestről indultam néhány társammal együtt kerékpárral Simonfára a Meteor túristaházhoz. 1997.08.10-én értünk le. Másnap vagyis 08.11-én 13.30 és 14.30 közötti időben bementem Kaposváron a Múzeum közben lévő Holló és társa antikváriumba könyveket mézegetni. Amikor kijöttem akkor láttam, hogy nincsen meg akerékpárom. A kerékpárt nem zártam le, mivel otthon Budapesten ez nem szokás. El kivánom mondani, hogy a kerékpár egy 15 éves kékes-zöld színű, hátúl egy szürke csomagtartóval és elől egy zöld színű csomagtartó, elől és hátul is volt rajta dinamó, elől kettő fényszórója volt, a kormányon kétoldalt volt eghy -egy villanykapcsoló, elől hátul patkófékekkel. Az üzletben kb 1 órát tartózkodtam igy volt ideje a tettesnek eltulajdonitani a kerékpáromat. Kérem az eljárás megindítását, az elkövető felkutatását és a károm megtérítését.

Mást aza esettel kapcspolatban elmondani nem tudok a felvett jkv. az általam elmondottakat helyesen tartlamazza amit elolvasás után h.h. aláírok.

kmft.

Sovány Tamás
r. fhdgy.

Németh Ferenc
feljelentő


Búcsú a Géptől

Kedves lovam, hát ilyen siralmas véget kellett érned? Még utoljára keresztülhajszoltalak fél országon, hogy aztán rútul megfeledkezzem rólad, és meg se kösselek, egy lelketlen idegen város kellős közepén? Most pedig egy hitvány suhanc nyargal rajtad, akinek a seggén még ott a hegyibicikli-utánzat nyoma. Vagy feketére festve szolgálsz két falu között, és áldozatos munkával rádaggatott díszeid le lettek tépve, hogy senki ne ismerjen fel. Szomorú sors ez, édes gépem.

Ahogy észrevettem, hogy ellopott az a bitang, órák hosszat kerestelek gyalog a városban - persze hiába. Aztán hazavonatoztam az öcsédért, e méltatlan és állhatatlan versenygépért, hátha az ő nyergében nyomodra akadok. 11 óra alatt legyűrtem 200 kilométert, majd a következő napokban halálra kerestelek azon a kedves, most mégis oly ellenséges vidéken - de minden eredmény nélkül.

És ez a rangodon aluli gyászjelentés! Tele van szenvtelen szerkezetekkel, tapintatlanul vájkál személyes dolgaidban, és azt hiszi, ezzel minden el van intézve. Ó, ha a rendőr, vagy inkább a tolvaj tudta volna, hogy ama négy év alatt, amíg újabban veled jártam, hol meg nem fordultál! Együtt hódítottuk meg a Börzsöny és a Budai-hegység legnagyobb ormait; átszeltük a Dunántúlt; láttunk verőfényt és zivatart, tocsogtunk sárban-hóban; vittél iskolába, boltba és túrára! Félve adtalak oda még legjobb barátaimnak is, annyira hozzám nőttél. És most vadidegen terheket cipelsz... elszorul a szívem.

Ha becsületes összeget fizetve valaki más jóhiszeműen megvásárol, szolgáld emberül. De tolvajodnak ne irgalmazz: rúgd, harapd, dobd le, tedd pokollá az életét, hogy felébredjen a lelkiismerete, és elvigyen a rendőrségre. De nekem az is elég lesz, ha a szemem elé hozod azt a süvölvényt. Fogadom, visszaszerezlek.

Ha azonban örökre másnál szolgálsz majd, és többé sosem látlak, tudd meg, kérlek, hogy azok a szavak, amiket hosszú emelkedőkön vágtam a fejedhez, túlzások voltak. Nagyon szerettelek.

Az ellopott bicikli leírása

(Nyomtatva: 1997. október 19.)

Típusa 28-as férfi Csepel Túra (egysebességes parasztbicikli). 1980 körül vettük. A váz alapszíne kékeszöld, az első villa színe középzöld. A hátsó csomagtartó szürke, az első csomagtartó élénkzöld.

Az első sárhányó kívül fehér, belül elég rozsdás. Az alsó rögzítőcsavar alatti része letört, a törési él durva. A dörzsfék egykori bemeneti lyuka mattfehér műanyaglappal van eltakarva belülről. A rögzítő huzal házilag készült, vastag, félúton derékszögben kétszer meg kellett törni, mert túl hosszú lett volna. A hátsó sárhányó teljesen hiányzik.

A kerekekben nyolcas nincs, minden küllő megvan, a küllőanyák épek. Elöl-hátul két-két sárga macskaszem (egy fehér műanyagba ágyazott kerek és egy téglalap alakú) van köztük, némelyik vékony fehér szigetelt huzallal odakötözve, mert egyik rögzítőkészüléke letört. A fémperem hagyományosan görbe keresztmetszetű, enyhén rozsdás, kivéve ott, ahol a patkófék pofái lecsiszolták. A gumikülső elöl-hátul jó állapotban lévő cseh Barum, a belsők foltozottak. A szelepek hagyományosak, fehér szelepgumival. A kerekek belseje elég rozsdás. A belsőt védő műanyagszalag a küllővégekre erősen rálapult, sárga.

Az első lánckerék 44-46 fogú, ötszög-szimmetriát mutat, rozsdásodik. A bal hajtókarban az ék lazán ül, erős hajtáskor nyekereg. A lánc patentszemes, kívül rozsdás. A hátsó lánckerék feltűnően kicsi (17-19 fogú), ettől a hajtás nehéz. A kontra alig fog, de vízbe áztatva ismét teljesen hatékony lesz. A kerékagyak fényesek.

Az első kosár kicsi, fehér, egymás alatt két sor függőleges rés van rajta. Sarokélei legömbölyítettek, felső pereme kicsit kiáll. Vastag rézdróttal van a csomagtartóhoz erősítve, a bicikli hosszában. A hátsó kosár hagyományos bolti bevásárlókosár (KÖZÉRT felirattal, szűk függőleges résekkel, fenekén négy kis lyuk a sarkok mellett), narancssárga, hátul felülről berepedt, keresztbe áll. A csomagtartóhoz vastag és vékony rézdrótokkal van odakötve. Fogantyúi nincsenek.

A nyereg jó karban van, fehér, bőrborítású, rugós. Elöl nincs bőr, hanem fém előlap, amely egy rögzítőgyűrű átszakadása miatt csapóajtószerűen lehajlik.

A világítás két dinamóból és három lámpából, valamint egyéb tartozékokból áll. Az első dinamó szürke, fehér recés dörzsfelszínnel, hangja több órás használat után berregővé válik. Az első villa jobb szárára van odaerősítve egy merev nyéllel, amely két csavarra jár. Recés vaslap lenyomásával indul. Alul fekete; drótrögzítő készüléke az álló fémrészt körülfogó, benyomható fekete műanyaghenger. Az első villától elektromosan el van szigetelve egy, a szorító tartó alá tett gumibelsődarabbal. A huzalrendszer 30-40 cm-es (sárga, fekete, rózsaszín, sárga-zöld) darabokból van összecinelve. A forrasztásokat világoskék szigetelőszalag fedi. Nincs forrasztva a dinamó nyele alól induló fekete szigetelésű, többerű rézhuzal. A sárga-zöld borítású huzal alumíniumból van. Az első dinamó áramköre a következő:

A kapcsolók kétállásúak, tojásdadok, billenő rendszerűek. Egyik fehér, másik barna. A kormányszarvakra vannak erősítve, kék szigetelőszalaggal. Hüvelykujjal kényelmesen el lehet őket érni; a belső rész lebillentésével vagy az első, vagy a hátsó lámpa elalszik.

Egyik drótjuk a megfelelő négyes csomópontból érkezik (ezek az első fényszóró alatt, ill. a kormánycső magasságában vannak), a másik a vázra van kötve úgy, hogy az első fényszórót tartó hosszú csavarra akadnak rá szabványos véggyűrűvel. Anyacsavar zárja le őket.

A szabad drótvégek további műszaki fejlesztés céljából lettek kiképezve. Záró nyomókapcsolókkal kívántam megoldani a lámpák villanásszerű üzemeltetését. Azért kellett párhuzamosan kötnöm a meglévő kapcsolókat az izzókkal, mert a tervezett további kapcsolók nyomásra záródtak.

Az első lámpa keletnémet gyártmányú, műanyagból van. Felül fekete (kék műanyag ráöntésével belülről foltozva van), alul fehér. Felül facsavarral, alul fehér bütyökre való ráakasztással záródik. Parabolatükre kicsi, négyszögletes. Éles határú, téglalap alakú fényfoltot, továbbá erős fényküllőket vet. 6V/3 W-os izzó van benne.

A hátsó lámpa a hátsó csomagtartóra van ráerősítve egy lámpatartó idom és egy csapott parafadugó segítségével. Piros, macskaszemes; a 6 voltos izzó fényét a gyűjtőlencsévé kiképzett hátlap lefelé veti, kör alakban. A huzal bekötése a felső végen történik, oldalról, fekete műanyag retesz betolásával. Az ide szolgáló huzal a hátsó villán és a csomagtartón van végigvezetve.

A hátsó dinamó szürke alumíniumborítású, dörzsfelülete felül teljesen elkopott. Lenyomással indul. Menetirányban használva szakaszosan ad áramot, ellenirányban folytonosan. A jobb oldalon, acélnyél végén helyezkedik el, odaolvadt tejgumi és rácsavart gumibelső szigeteli el a hátsó villától. Alsó kimenete egy repedés, amelybe karika van beágyazva (kívülről nem látható), ehhez csatlakozik a drót. Az áram innen csomópontba jut, ahonnan huzal megy előre a másik első fényszóróhoz (erős, fogantyús fémkapcsolón át, amely a hátsó villára van erősítve vastag rézdróttal, a bal oldalon, a csomagtartó csavarozási helye fölött); egy kis zöld csatlakozóaljzathoz (ez fejlámpához való); és egy rézidomokból álló égőkipróbáló helyhez. E két utóbbi berendezés a dinamó alatt helyezkedik el, egy építőjátékból vett L keresztmetszetű vas tartón, amelynek lyukai kerekek ill. oválisok. A visszajövő drót a nyélre ül rá.

A másik első fényszóró gömbölyű, hátulja ezüstös színű, betétje piros műanyag. Fényét egy síszemüveg-darab borostyánsárgára festi. A váztól kék szalag szigeteli el.

A fékrendszer két patkófékből áll, amelyet a bal oldalon fekete (első fék), a jobb oldalon (hátsó fék) fehér (SACCON) bowdenhüvely köt össze a kormányhajlatokban található lyukacsos fékszarvakkal. A fékszarvak forgáspontjaiban a fémcsap kilóg lefelé, a fékszarvak felületén túlra. A gyári, alumínium kulacstartó a hátsócsőre van felkötve, bilinccsel és narancssárga műanyag zsineggel. A kulacs kopott, 1,5 literes színtelen pillepalack, felirata: Szódavíz. Kupakja piszkosfehér.

A felsőcsőre egy pumpa számára vastüske van szorítva, alatta vörös kerti locsolócső darabja. Az alsócsövön alumínium váltókar. Ugyanitt helyezkedik el a fémpumpa, amelynek felső végébe a sárga-fekete, rácsavarós végű gumicső becsúsztatható. Alsó végén egyetlen menet van. Nyomója nem fordítható keresztbe. A vázhoz tartozó másik tüskepárra a pumpa az aljára szorított, gumibelső-darabokkal kipárnázott bilincs segítségével ül rá.

A kormány mögötti táska fehér festékkel szennyezett, foszladozó fekete retikül. Patentra jár. Tartalma: két szabványos bolti csavarkulcs, készletbeli csavarhúzónyél, hozzá egy rendes és egy csillagos betét; kis szigeteletlen laposfogó. A felsőcsövön lógó táska erős, jobb oldali karikákon lógó fekete bőrretikül. A karikák egyike házilagos, vele szemben a letört másik karika helye. Bélése sárgásszürke. Elöl-hátul fémmerevítője van. Zárószerkezete jobbról eredő rugós csappantyú, rázkódásra kinyílik. Tartalma: csiszolópapír (színe barna, visszája sötétsárga), belsődarab, egy tubus PALMA gumioldat, zsineg, drót; a belső zsebben ékek, szelepek, csavarok.

Egyéb részletek

  • Az első csomagtartóról egy keresztvas hiányzik, a leszorító szintén. Rugója megvan.
  • Az első villa alsó csapágyazási pontján az alátét alatt fekete gumigyűrű található.
  • A kormányfogantyúk fekete műanyagból vannak, ujjak számára gödrösek.
  • A kormányrúd kilátszó vége hosszan csavaros. Tetején zárócsavar található.
  • Az elsőcsövön elöl piros-kék Csepel-embléma látható. Az alsócsövön CSEPEL felirat. A hátsócsövön TÚRA felirat. A felsőcső zománca igen kopott.
  • A vezetékek mindenhol kívül haladnak, sehol sem a váz belsejében.
  • A felsőcsövön fehér műanyag bowdenhüvely-leszorítók vannak.
  • A csengő a bal oldalon van, rajta négylevelű lóhere képe.
  • Kitámasztó, sebességmérő, lakat, láncvédő a biciklin nincs.

    Eltérések a fénykép és a bicikli ellopáskori állapota között

  • Az első villa nem sárga, hanem középzöld.
  • A nyereg nem fekete, hanem fehér.
  • Hátsó sárhányó nincs.
  • Van első kosár is.
  • Van még egy első lámpa.
  • A hátsó dinamó nem a bal, hanem a jobb oldalon van.
  • A meghajtó lánckerék nem három- hanem ötosztású.
  • A hátsó kosáron nincsenek fülek.
  • A hátsó lámpa a csomagtartón ül.
  • A felsőcsőről lelóg még egy szerszámtáska.
  • Sebességmérő nincs.
  • Nincs rajta a szürke műanyagpumpa.
  • A küllők között nem egy-egy, hanem két-két fényvisszaverő prizma van.

    Minden segítséget köszönettel fogadok. Ez a leírás a rendőrségen letétbe kerül, bizonyítás céljából.

    Keresőutak az ellopott bicikli nyomában

  • 1997. VIII. 14. Kaposvár-Toponár - Orci - Zimány - Patalom - Magyaratád - Szentgáloskér - Mernye - Somogyaszaló - Kaposfüred - Kaposvár - Simonfa.
  • 1997. X. 20-22. Bp. (vonat) - Balatonlelle - Somogyaszaló (alvás egy erdőfolt mélyén, iszonyú hidegben) - Kaposvár (egy álló napon át tekeregtem ide-oda) - Dombóvár - Tamási (alvás a szántóföldön, egy kis facsoport védelmében) - Siófok (vonat) - Bp.

    A rendőrségen már megszüntették a nyomozást. A bicajt a városban senki nem látta (parkolóőr, gyári munkás, járókelő, bicikliszerelő). Ez utóbbi valószínűnek tartotta, hogy eladták, szokásuk szerint az Alföldre. Tehát mindenképp építenem kell egy újat, mert az új tulajdonos jóhiszeműen vehette meg, rajta nincs mit perelni. A tolvaj pedig eltűnt, mint szürke szamár a ködben.