A rekumbens átalakítása
2021. május 4-9.

2017-ben Leányfalun (?) vettem egy Optima Dragon rekumbenst egy fiatalembertől. Jó állapotban volt, de kocsitetőn hoztuk haza a XII. kerületbe. Egy ízben, 2017 őszén mentem vele próbaútra, amelynek során kiderült, hogy alsókormányos felszereltsége miatt sokkal kényelmetlenebb, mint azok a fekvőkerékpárok, amelyeket 2015 során az Ambringánál különféle túrákon kipróbáltam.

2021-ben, évekkel a Pécelre való kiköltözésünk után megpróbáltam a jószágot szabványos alkatrészekkel átépíteni felsőkormányossá, de ezt a fent említett szaküzlet nem vállalta, mert az első villa túl rövid volt, és felső kibújása túl közel esett a nyereghez. Azt ajánlották, tegyek le az átépítésről, vagy készíttessek egy egyedi kormányt Lompival. Ezért hirtelen ötlettől indíttatva magam láttam neki, mit sem sejtve arról, hogy a jármű geometriája hogyan alakul. Erősen bíztam az emberi szervezet tanulékonyságában és alkalmazkodó képességében. Fizikai szempontból a különbség annyi volt, hogy a felső kormányra nemigen lehet rátámaszkodni, ezért valószínűnek tartottam, hogy előre fogok csúszni az ülésben. Cserébe sokkal fordulékonyabb kerékpárt reméltem, mint a gyári Dragon, amelynek a kormányvégei bizarr módon beleakadtak az ülés aljába egy-egy határozottabb irányváltáskor.

A negyvenezer forintra rúgó, csuklós rekumbenskormányt egy házilagos, háromrészes szerelvénnyel váltottam ki. Ennek alsó tagja egy nyitható tetejű, de különben régimódi (diós) kormányszár volt. Négy csavarra járó rúdtartó üregébe egy kis elsőagyat fogtam be. Ez volt a középső tag, vagyis a kormány hátrahajlítását lehetővé tevő csukló. Ebbe pedig egy 20 colos kis villa kapaszkodott, ami a rögtönzött kormány felső részeként szolgált. Felső végébe egy újabb kormányszárat dugtam, amely már a tényleges kormányt tartotta.

Defektmentesre cseréltem a hátsó, majd az első gumiabroncsot, és autószelepes belsőt raktam beléjük. Meghosszabbítottam a bovdeneket és a bovdenházakat, ami lényegében cserét jelentett. Új, a gyárinál szélesebb fém sárhányókat szereltem föl. Hátulsó pálcául kénytelen lettem egy 28-as mérethez valót beépíteni, mert különben nem lehetett volna kiszedni a hátsó kereket. Első és hátsó prizmát is fölraktam. Végül pedig a hatás kedvéért föltornyoztam a gépre mindennemű alkalmas csomagtáskát.

Egyelőre nem mentem igazi próbaútra, csak a ház előtti murvás utcaszakaszon tekertem végig négyszer-ötször az egyik este, mert kijöttem a gyakorlatból, és nem akartam a szomszédok látványosságául szolgálni. Erre való tekintettel a névadást is elhalasztottam, de végül a Sárkány név mellett döntöttem.


A kormány további átalakítása
2021. június 16-ig.

A ház körüli próbautakon fény derült a kormánymegoldásom egy jelentős hibájára: arra, hogy nem lehet fél kézzel kormányozni - és közben a másik kezemmel vakarózni, szemet törölni vagy ételt a számba tenni. Ilyenkor a kormány ki akart fordulni a kezemből. Ezen nem tudtam máshogy segíteni, csak úgy, hogy a csukló előrefelé hajló pozíciójába beiktattam egy ütköztetőelemet, mégpedig az eddigi házilagos modorban. A nagy méretű kormányfej elülső felébe két új anyával beszorítottam egy vízszintes acéllemezt, a villa végének csavarfurataiba pedig két oldalt egy-egy függőlegeset. Ez utóbbiakat egy menetes szárral áthidaltam - ez lett maga az ütköző. Amint az első képen látszik, a vízszintes lemez kedvéért a csuklóul szolgáló agy peremét pár centi hosszúságban le kellett flexelnem.

A Sárkány tehát felöltötte általam kívánatosnak minősített végső alakját. Még kormányszarv is került rá, hogy könnyű legyen stabilan fejre fordítani szereléskor.


A kormány újabb átalakítása
2023. júniusában

A rekumbenssel ezután évekig nem mentem sehová. A pince falán lógott 2023 júniusáig, amikor az érettségik végeztével adódott néhány "tét nélküli" munkanapom, vagyis olyan, amikor nem adódhatott baj az esetleges késésből. Leakasztottam hát a Sárkányt a kampókról, felpumpáltam, és nekivágtam a 18 kilométeres távnak Monorig. Némi meglepetéssel tapasztaltam, hogy kapásból teljesítettem azt az átlagsebességet, amit a szokványos biciklivel éveken át kialakítottam. Viszont a kormány kellemetlenül ingatagnak bizonyult, mert a fent részletezett megütköztetési pont túlságosan elöl volt, és nem tudtam nekitámasztani. Utánanéztam a hálón, és azt találtam, hogy az efféle kormányok szilárd ütközőpontja nem az előre- hanem a hátrahajtáshoz van kialakítva. Nosza, kiiktattam a menetes tengelyt a kormánytő forgórészének felső oldaláról, és számos csavarral odaerősítettem egy vízszintes lemezt az alsó lapjára. (A képen ez felül látható, mert a gép újra a kampón lóg.)

Ezzel a módosítással a rekumbens végre hasonlítani kezdett egy gyárilag felsőkormányosra épített jószágra. Talán a kormány eredési helye került túl közel az ágyékomhoz, ami frontális ütközéskor veszélyesnek is bizonyulhat - de ahogy tapasztaltam, én inkább oldalra dőlni szoktam, s azt is kis sebességnél. Élesben kipróbálni azonban csak augusztusban volt módom.