Kárpátalja
kerékpártúra, 2018. VII. 3-15.

Az ez évi nagy túra a múltkorihoz hasonlóan indult. Albániába menni most sem volt kedvem: valami könnyebbre és közelebbire vágytam. A péceli házunk építésével kapcsolatos teendők idekötöttek a nyárra, és Juli is szívesebben tudott volna engem egy olyan országban, ahonnan könnyebb hazajönni baj esetén. Ő ezekben a napokban Franciaországba, Taizébe tervezett magának lelkigyakorlatos tábort. Mint az elmúlt három nyáron, ezúttal is Sánta Kutya barátommal akartam menni.

Egy ideje elhanyagolt biciklimet a tavasszal felújítottam: kapott új nyerget és kosarat, első váltót és kormányszárat. Ez utóbbi kényelmesen magas volt, de sajnos állítható szögű, és amint előre sejtettem, végignyekeregte a túrát. A kulacstartó gumirögzítőjét kicseréltem, és elláttam egy elegáns fémgyűrűvel, hogy abba akaszthassam az ujjamat, mikor becsatolom.

Mostanra elodázhatatlanná vált a sátorváltás is. 2003-ban vásárolt, Vaude Taurus márkájú sátram ponyvája a rideg tartás miatt mostanra elvesztette vízzáró rétegének jelentős részét, a varratoknál csak úgy dőlt be az eső. Az alja összekoszolódott, és azon is beszökött a víz. A beltér cipzárja megszaladt, féloldalassá vált. Egyszóval a derék jószág kiszolgált és cserére szorult. A rudakat kinyertem belőle, a ponyváját később egy ismerősöm csapatépítő játékokban hasznosította. Utódja egy Vaude Campo lett, melyet körülbelül ötvenezer forintért vettem leértékelten. A túrán jól bevált, bár felállítása most még némi időbe telt. Előnye az egyenletes szélesség és a tágas előtér, hátránya az élénkzöld szín.

Fő elektronikus segédeszközöm most a táblagép volt, amire internet nélkül is használható turistatérképeket töltöttem le. A szoftver neve Locus volt, térképszelvényei Közép-Európát jórészt lefedték.

A május elején megalkotott első útvonalterv még nem érintett romániai területet: Záhonyból indult, először a síkvidéki városokat mazsolázta le, aztán a hegyek közt csavargott. Bőséges időtartalék esetére hurkot tartalmazott a felvidéki Vihorlátba, és onnan tovább a lengyel Besszádokba. A hónap végére pedig összeállt az induláskor is érvényes változat, amely Debrecen, Nagybánya és Máramarossziget érintésével a Tisza-forrásig hatolt. Innen egy rövidebb erdei-hegyi átmenettel visszatért a a síkságra (Huszt, Beregszász, Munkács), majd a Vereckei- és az Uzsoki-hágón keresztül a nagy hazából kilépő hurkot vetve Ungvárra futott be. A tervezett táv körülbelül ezer kilométer hosszú volt, 11 km szintemelkedéssel. Aztán úgy alakultak az események, hogy csak a Tisza-forrásig jutottunk, és egy rövidebb biztonsági útvonalon tértünk haza.

Részletesebb térkép: Mátészalka - Huszt Részletesebb térkép: Bustyaháza - Kőrösmező Részletesebb térkép: Tisza-forrás Részletesebb térkép: Huszt - Munkács Részletesebb térkép: Ungvár - Sárospatak

A kárpátaljai biztonsági helyzetről körülbelül annyit tudtunk, hogy az amerikai hűbérben álló Porosenko-kormány tudtával (és helyi hivatalnokainak hallgatólagos egyetértésével) náci ukrán fiatalok csoportja időnként átvetődött a Kárpátokon, hogy baseball-ütővel hadonászva képviselje az "egységes Ukrajna" eszméjét. Ezt hallva elmorfondíroztam azon, hogy otthon hagyom a jegygyűrűmet, de végül lendületből rajtam maradt. És ugyan bennünket senki nem bántott, de egy magyar cigányembert röviddel ottjártunk előtt halálra vertek a náci huligánok.

Helyrehozhatatlan műszaki hiba esetére kötöttem egy utazási biztosítást, amiről csak éles bevetéskor tudtam meg, hogy a baleseti része csak beteg- vagy hullaszállítást fedez, alkatrészpótlást nem. A huzamos mozgásszünet miatt testsúlyom 117 kiló maradt. A bicikli kb. ötven kilót nyomott.

Július 2-án még kiültem az utolsó értekezletet Monoron, majd kiruccantam Újpestre a lakás körüli ügyeket intézni. Ezután hazatértem biciklit szerelni - ugyanis az agydinamós első kerék múltkorról benne maradt nyolcasát sehogy se tudtam küllőkkel kihúzni, ezért le kellett bontanom az agyig, és bezsírozva újrafűzni a brutálisan, talpammal úgy-ahogy kiegyengetett felnit.

Statisztika
1 euró = 325 Ft
1 lej = 70 Ft
1 hrivnya = 10,87 Ft
Havi fizetésem: 204 000 Ft
Egy kiló kenyér: 300 Ft
A hőmérsékleteket +2 fokkal kell korrigálni!
A túrán végig a magyar időszámítást használtam!

Nap, dátum, ind-érk. Városok, Végáll Táv, átlseb, menetidő Időj. hőmérs. 8/14/20h Látnivaló Étel Egyéb
1.
VII. 3.
17:00-20:45
Mátészalka, Csenger 36,3 km
15,6 km/h
2:20
der
-/-/17
Kocsord, unit. tp. 945 Ft bevás.
1090 Ft szendvics
1000 Ft ragasztókészlet
3325 Ft vonat
935 Ft vonat
100 Ft WC
2.
VII. 4.
7:30-20:00
Szatmárnémeti, Tekeháza 77,8 km
15,2 km/h
5:07
tisz
16/28/19
Szatmárnémeti, városkzp.
Temetők
20 L sárgadinnye 3L evőkanál
3.
VII. 5.
8:30-21:00
Nagyszőlős, Huszt, Técső, Bedőháza 72 km
12,7 km/h
5:40
der
17/30/20
--- 2 H uborka
12 H kvász
16 H őszibarack
36 H sárgadinnye
139 H bevásárlás
Pénzváltás
30eFt = 2760 H
4.
VII. 6.
8:30-20:45
Aknaszlatina, Máramarossziget, Terebesfehérpatak 59 km
12,5 km/h
4:43
vf-felh
22/29/19
M.sziget, belváros
Európa közepe
3 H sdinnye
20 H kvász
95 H bevás.
150 H saslik
130 H bevás.
---
5.
VII. 7.
9:15-20:00
Rahó, Kőrösmező, Mezőhát 58,7 km
11,1
5:19
felh-eső
19/19/17
Rahó, belváros 70 H gomba
224 H bevás.
---
6.
VII. 8.
7:15-20:00
Kőrösmező, Tisza-forrás 19,4 km + 17gy
---
---
der
14/20/15
Tatár-hágó
Tisza-forrás
--- ---
7.
VII. 9.
4:15-23:00
Rahó, Huszt, Kőrösmező 28gy
---
---
záp
12/25/20
Huszt, belváros --- 8+30+90 H busz
700 H elsővilla
100 H busz
8.
VII. 10.
4:15-20:00
Kőrösmező, Rahó, Lonka 74,8 km + 9gy
15,3 km/h
4:54
záp
14/28/12
--- 205 H gyüm.
154 H bevás.
---
9.
VII. 11.
7:45-20:30
Aknaszlatina, Técső, Huszt, Iza 80,7 km
15,7 km/h
5:08
füll, vf
14/28/23
--- 85 H bevás.
154 H saslik
20 H kvász
---
10.
VII. 12.
10:45-21:15
Dolha, Szolyva, Galambos 58 km
13 km/h
4:28
eső-füll
26/25/17
Szolyva, emlékhely 92 H bevás.
160 H saslik, sör
---
11.
VII. 13.
8:45-20:30
Munkács, Ungvár, Szürte 89,7 km
14,6 km/h
6:09
vf
28/30/23
Munkács, városkzp.
Ungvár, városkzp.
120 H pizza
20 H kvász
223 H konfetti
Pénzváltás:
650 H (lejből)
12.
VII. 14.
8:45-20:45
Nagykapos, Királyhelmec, Sárospatak 82,9 km
14,6 km/h
5:42
vf
21/27/22
Dobóruszka, tp.
Karcsa, tp.
18,66 E bevás. 1000 Ft tp. adomány
1000 Ft tp. adomány
+1.
VII. 14.
Sárospatak 4,2 km der
-/-/-
--- 3150 Ft vonat
30000 Ft telefonszámla
12 túranap Út: 714 km + 54 gyalog
Napi átlag: 64 km
Összköltség: 81818 Ft 31921 Ft 49897 Ft