Drezda - Prága - Passau - Bécs
2016. VII. 4-19.

Idén Sánta Kutya topiktársammal a tavaly ilyenkorra tervezett, de vonattechnikai nehézségek miatt meghiúsult vándorlást valósítottuk meg. A mostani túra magánéleti szempontból is összetettebb volt számomra, mint az eddigiek: míg az elmúlt évekbeli udvarlásaim röviddel a nyár eleji túrák előtt szakadtak meg, most egy tavaly ősz óta tartó, boldogító kapcsolatban élve indultam neki az országok útjainak. Természetesen szó sem lehetett ötven napról, de tizenhatot mindketten vállalhatónak tartottunk.

Kedvesem, Juli munkahelyi elfoglaltsága miatt nem tarthatott velem, emellett ez a túra nem is az ő stílusának való volt. Előzetesen egyeztettem vele az indulási és érkezési időpontot. A távollétet videóhívások útján akartuk enyhíteni. Utána szinte azonnal tervbe vettük egy négyszemélyes biciklitúrát az ausztriai Medve-szurdokba. Ilyen szép körülmények között még sosem indultam hosszú kerékpártúrára. Ekkora már rögzítettük eljegyzésünk időpontját, megrendeltük a gyűrűket. Barátaink, Zsolt és Emőke esküvője az indulás utáni szombatra esett, és Juli erre hivatalos volt. El is ment segítőnek és vendégnek, értékes tapasztalatokat gyűjtött. Mi is ide, a Reménység Szigetére terveztük az esküvőnket jövő májusra, és az egyházi csakugyan itt zajlott le végül.

A vadkempinges vándortúra alapvetően férfias műfaj, noha e körben is vannak különbségek. SK például olykor szívesen aludt volna kényelmesen elérhető, belátható helyeken, például folyóparton, falvak közelében, útfélen, míg én mániákusan bujkáltam volna a tekintetek elől, főleg a túratársaim körében jól ismert, és a magas bírságok miatt széltében rettegett osztrák vadkempingtilalom miatt. Ebben a kérdésben ő engedett, és esténként engedelmesen zihált velem együtt mindenféle goromba emelkedőkön, vagy csörtetett a nyomomban barátságtalan bozótosokban. A látnivalók kiválasztásában pedig jobbára én igazodtam őhozzá: most nem bújtunk be minden zugba, hanem csak a nagyobb látványosságokat néztük meg - kívülről. Hasonlóan alkalmazkodtam ahhoz a szokásához, hogy nem hagyja szívesen magára a kerékpárját. Evégett általában felváltva tértünk be az élelmiszerboltokba. Végül pedig az akkumulátorok töltése céljából gyakran kényszerültünk éttermekbe. Fizetős szállásra viszont egyáltalán nem kellett betérnünk.

Indulás előtt megejtettem néhány szerelést. Sátrat impregnáltam (vagyis a múltkorról maradt Fabsil-löttyöt fölecseteltem a Vaude-sátor lábrészére), a varratfedő orkáncsíkokat méretre vágtam, fölragasztottam. A drámai feszültséget feloldandó rögtön megjegyzem, hogy ez a megoldás egy fabatkát sem ért: sátram rendre beázott, és csak a szerencsés kialakításának köszönhettem, hogy a külső ponyva beloldalán pergett végig az erősebb éjszakai záporok csapadéka. Az agydinamós kereket kicentíroztam és beraktam. Kicseréltem az elülső fékpofákat. Táskát és nadrágot varrtam - ez csak részben lett kész. Vittem táblagépet, mobilt, fényképezőt, goprót, diktafont, napcellás és agydinamós töltőt, illetve hálózati töltőt a fényképező aksijához. Ekkor még nem volt elektronikus térképem, helyette a Németország-papírtérképről másoltam ki pár szelvényt, illetve elvittem Csehország és Ausztria atlaszát.

Ezúttal a túra nagyobb részén együtt haladtunk társammal. Az időjárás Passautól kezdve eléggé elkomorodott, és folyamatos esőkbe csapott át egészen Linzig. SK-nak, aki addig szépen bírta a tempót és az emelkedőket, három vizes talajon eltöltött, beázásos éjszaka után, nyirkos hálózsákból hideg esőre kimászva elfogyott a fakírkodásra való kedve, és Linzben vonatra szállt. Azután két szeszélyes, szeles nap következett, majd lassan visszatért a meleg idő.

Tanulságok

Kellemes, tartalmas, bár az én szokásaimhoz képest némiképp szikár túra volt az idei. Elég sokat költöttünk úgy boltokban, mint éttermekben, úgyhogy a közeljövőben aligha megyünk nyugati országokba hosszú túrára.

Sánta Kutya túrázói stílusa kevésbé kultúrbelépős és kevésbé gyalogkitérős, mint az enyém. Ezért ennyivel kevesebb kiadásunk volt, viszont különféle okokból többször is be kellett térnünk kisebb éttermekbe, és ez megdobta a költségvetést. A pofátlanul magas nyugati élelmiszerárak és a vonatköltség irdatlanul megemelte az egy napra számított költségkeretet. A fényképező súlyos beázását nem is mertem felbecsülni és főleg nem belekalkulálni ebbe, de később nullára kellett leírnom szegényt.

A páros túrázás szép műfaj, úgyhogy SK-val a jövő évre tervbe vettük Sziléziát, autós oda-vissza utazással. Ebből 2016 augusztusában Albánia lett, de még egyáltalán nem biztos, hogy oda megyünk. A tervek szerint Julival 2017 májusában házasodunk össze, így ide valamilyen formában ő is csatlakozhatna.

Elég nehéz volt megoldanom a hazamenő üzeneteket, illetve wifis beszélgetéseket. A városokban, pályaudvarokon eléggé esetlegesen tudtunk wifit fogni - alkalomadtán szükség lehet egy erős mobilcsomagra. Várjuk már a roamingdíjak eltörlését, amit az Unió végre valahára kisajtolt a szolgáltatókból.

A beszámolót 2021 februárjában írtam meg a túra közben készített jegyzeteim alapján.

Statisztika

VII. 7.
Ústí nad Labem, Litomĕřice, Terezín, Doksany, Chvalín 80,1
14,1
vf-der 11/25/17 162 K Ústí, Mária mennybev. tp.
Litomĕřice, belváros
VII. 9.
Prága, Davle, Jílové, Týnec nad Sazavou 63,9
11,9
vf-der 17/29/19 586 K Prága, vár és belv.
Týnec, vár
VII. 16.
Ybbs, Melk, Maria Laach 83,1
14,2
felh 11/19/13 16,69 E Ybbs, belv.
4 E Ybbs, bic.múzeum
VII. 18.
Zwentendorf, Tulln, Greifenstein, Klosterneuburg, Bécs 101,2
14,4
vf-der 19/29/20 13,05 E Traismauer, belv.