Kozma 60
Az útvonal bejárása vezetett túrán
2006. október 7.Ebben az évben nem rendezték meg a teljesítménytúrát, de az emberek annyira megszerették, hogy alkalmasnak látszott egy emléktúra végigjárása ugyanazon az útvonalon. A kerékpáros topikban hosszú és gondos előkészítés után Istyu papa toborzott résztvevőket, de a mezek tanúsága szerint a Bringabandából is sokan jöttek. A hölgyek aránya meggyőzően magas volt, és persze haladtak is rendesen. Minden szervezőnek köszönöm a sok figyelmességet, vendégszeretetet, a résztvevőknek meg a jó hangulatot!
Vidéki programom folytán nem tudtam előre, el tudok-e egyáltalán menni. Végül a túra előestéjén fél tizenkettőkor sikerült elindulnom. Vittem hálózsákot, matracot és tömérdek ennivalót; sajnos meleg ruhát egyáltalán nem. A Kossuth téri, immár városnevezetességként is számon tartott tüntetés ezen az éjjelen apályát mutatta. Éppen egy berekedt és szemlátomást felkészületlen nő erőlködött, hogy fenntartsa az indulati feszültséget, de a legfeljebb kétszáz tüntető eléggé egykedvűen lézengett a téren. "Hát hol van Magyarország? Hol vannak a magyarok?!" "Mormormor..." (Ahelyett, hogy "Itt vagyunk!!") A Fidesz délutáni nagygyűlésének már a nyomai sem látszottak.
Ameddig lehetett, a 100-as úton haladtam, amelyet újabban 1-esnek neveznek. A forgalom elenyésző volt: 25 perc alatt 11 jármű ért utol, s ugyanennyi jött szembe. Ezalatt én 8 km-t tettem meg. Sajnos ezen adatokból nem számítható ki egyértelműen, hogy mekkora volt az átlagos követési távolság és a sebesség, még akkor sem, ha ez utóbbit azonosnak vesszük a szemből és hátulról jövők esetében. A Balaton-kör nyomán kiókumlált képletek nem alkalmazhatók, mert azok levezetésekor a követési távolságokat is egyenlőnek vettem. Ez itt nem lehetséges, mert akkor szemből sűrűbben kellett volna jönniük az autóknak, mint hátulról. A technikai részleteket ugyanezen állomány folytatásába löktem bele, hogy ne a beszámolót terheljem velük.
Aztán a régi győri út a közelbe kunkorodott, le kellett takarodnom a 100-asról. Az út szélén emlékkereszt siratott egy embert, aki tavaly halt meg itt, harmincévesen: "Olyan csend van így nélküled / hogy szinte hallani, / amit még utoljára / akartál mondani." Bicskén hajnali kettőkor legalább negyven fiatal ácsorgott valami szórakozóhely előterében, rikoltozva mutogatták egymásnak a kerékpáros rozmárt, aki egy szóval sem árulta el, mennyire szenved. Bizony, egyre dermesztőbb hideg mardosta védtelen tagjaimat, s a gyalogos felüljárón már alig bírtam a fényképező táskáját kicsatolni. A formám megőrzése végett elhatároztam, hogy nem Csákvár fölött alszom a hegyen, hanem valahol a közeli homokbányáknál. Találtam is egy mezőszéli erdősávot a bal szélen, és a letörés peremén egy nagyszerűt aludtam a holdfényben. Valahol alattam régi időket idézett egy gazdátlannak tűnő nagy kémény.
A homokbányák helyén ma szemétlerakó működik; szerencsére a bűzét csak reggel éreztem, indulás után. A hideg kezdett enyhülni, mikor megláttam a lejtő alján lévő kereszteződésben, üvegcserepek között egy erősen behorpadt orrú gépkocsit. A másik járművet, úgy látszik, már elszállították; bentről kelletlenül bámult kifelé pár melegítős-csuklyás suhanc. (Jobb szót nem tudok rájuk, bár nem tudom, ők voltak-e a hibásak.) A közelben van az idén állított repülősemlékmű: 1931. július 16-án itt ért földet Endresz György és Magyar Sándor az amerikás magyarok pénzén felszerelt Fokker repülővel, miután 25 óra és 40 perc alatt átrepülték az Atlanti-óceánt (5182 km). A Trianont nyögő ország nagy angol támogatója, Rothermere lord kérésére a gép a Justice for Hungary (Igazságot Magyarországnak) nevet kapta. Az igényes márványlap felirata szerint már 1981-től állt itt egy emlékmű.
Vértesbogláron bementem a közértbe egy zsák pékáruért. Az idő ekkorra már megenyhült, és a nap folyamán a kellemes hűvösség közelében maradt. Nyolc órakor befutottam Csákvárra, de mivel a társaságnak nem tudtam a főhadiszállását, azonnal elindultam az első biztos találkozási pont, a Báracházi-barlang irányába. Most először volt alkalmam bemenni, és fejlámpám hathatós segítségével felkutattam e szép hasadékrendszer belső tereit. 1925-ös felfedezése óta sok maradványt hoztak felszínre belőle, pl. a háromujjú patáslóról (a Hipparionról) elnevezett rétegből. Én is láttam odabenn egy denevért.
A szája
Belülről
Fölfelé
Hasadék
Gyökérszálak (?)
Kürtő
Denevér
Hangos beszéd, kurjongatás jelezte valamivel kilenc előtt: a csapat megérkezett. Körülbelül negyvenen voltak, vidáman üdvözöltük egymást az ismerősökkel (AZso, Gombfoci, InSay, Istyu, Krilin, SzeZo...) és a többiekkel, akiknek az arcát még most sem ismerem föl becsülettel. Fölmásztunk a tetőre, s röviddel ezután kettévált a banda.
Mi a bányába ereszkedtünk le, de a társak bizalmatlanok maradtak az általam ajánlgatott ösvényekkel szemben, így a meddőhányókat elkerülve végül a kereszt-haraszti bányákon át értük el az országutat. Itt található a bányamúzeum is, de akkora késésben voltunk, hogy alig tudtam lefényképezni, nemhogy a meglátogatására gondolhattam volna. Sebaj, visszajövök még ide.
Lovastanya
Szovjet hősi emlékmű
Gánton most is kaptunk fánkot, és megtudtuk, hogy a Kozma rendezői előreláthatólag nem tették le végleg ennek a szép hagyományú és népszerű túrának a gondját. Akármi legyen is a háttérben, a jelenlévők bizonyára egyetértettek abban, hogy ha újrakezdődik a rendezés, ők itt lesznek.
Elkényelmesedtünk egy kicsit...
...és meg is jártuk!
Kőhányás
Teréz-kápolna (1878)
Vérteskozma
Várgesztes
A határolócsavar meghúzása után...
...következett a papucsegyengetés.
Mátyás-kút
A Vitány-vár felé
Nem tekerhető meredély
Ugye megmondtam?
Körtvélyespuszta
Eddig jószerivel minden emelkedőt ki tudtam tekerni, és a gép is pompásan teljesített alattam. De a sérüléshez mindig elég egy apró figyelmetlenség vagy némi balszerencse. A Körtvélyesről lefelé jövet, meredek és görgeteges lejtőn szinte lépésben ereszkedve jutott eszembe (immár sokadszor), hogy fényképezni kellene. Hátraszóltam, hogy "Kitérek jobbra!" és csakugyan meg is próbáltam legalább háromszor. Csakhogy az ösvény széle befelé lejtett és nagyon morzsalékos volt, így mindannyiszor megcsúszott az első kerék. Harmadszorra sokkal erélyesebben rántottam jobbra a kormányt, s azonnal be is következett a katasztrófa. Magam alá estem, a jobb térdemre, és hátulról felharsant a tudományos magyarázat: "Elhúztak a csomagjaid, mi?" Bosszúból készítettem egy akciófotót.
Aztán a farkas-toroki ellenőrzőpont szokásos helyéhez érkezve láttam meg a tulajdon véremet. A seb nem fájt, de kitartóan csorgott belőle a vér. Odahajoltam és elszörnyedtem: nem horzsolás volt, hanem fél centi mély, négy centi széles vágott seb. Valószínűleg belecsúsztam térddel egy éles kőbe vagy üvegcserépbe. Kulacsot ragadtam, kimostam, aztán az elsősegélycsomag után nyúltam. A körülállók észrevették a helyzet komolyságát, és jobbnál jobb tanácsokkal láttak el. "Kérni kellene valakitől kötszert." (Hoztam mindent, röffentem vissza.) "Be kellene kötni!" (Akkor már a kezemben volt a gézlap.) A portól barna sebszélek mintha apró kavicsokkal lettek volna kirakva, és széthúzáskor úgy tátogtak, mint valami ocsmány ajkak. Akkor kaptam az első használható tanácsot: "Mindenképpen össze kell varratni, mert különben örökké látszani fog a nyoma." Közben felkerült a helyére a gézlap és a ragtapasz; volt tehát idő egy tragikus fotóra. Igyekeztem szenvedő képet vágni.
Vérteskozmán a bőséges evés-ivás után Gombfociékkal elváltuk a terepen igyekvő zömtől, és jó magasra kapaszkodva bontakoztunk ki a Vértes belsejéből. Csákváron a kórházban nem tudtak ellátni (ez inkább rehabilitációs üdülőnek nézett ki), s az ügyeletes orvosnő is csak újrakötözte a sebet, és Székesfehérvárra küldött. Zúgtam-morogtam, de hiába: Bicskén nincs ilyesmi. Azt mondta: vitessem el magam Fehérvárra, mert célszerű a sebzés után három órán belül megvarrni.
Visszamentem a parkolóba, ahol a többiek már alaposan széledeztek, nemigen látszott egyetlen üres hely sem a kocsikban. Egyetlen telefonszámot sem tudtam, bizonytalanra várni meg nem volt kedvem, így elbúcsúztam és dél felé indultam. Ezúttal már vigyáztam a térdemre, hogy ne hajoljon meg, s huszonöt kilométert hajtottam csak bal lábbal; a jobbal csak hátra-hátralökdöstem a pedált. Este hét körül értem be a kórházba. Nagy sorállás volt: gyereksebek, kutyaharapás, lépcsőn legurult részeg ember homloksérülése, és egy fiatal nőnek a térdén egy mély szúrt seb, szintén biciklizés nyoma.
Mivel nem volt nálam a TAJ-kártyám, enyhe szidást kaptam, aztán érzéstelenítést, és utána már semmit nem éreztem. (Aztán öcsém elküldte SMS-ben a számot otthonról. Köszi!) A jelentésen ilyesmik vannak: "sebellátás, sebkimetszés, sutura [azaz varrás]. (*) A baleset után még 40 km-t kerékpározott." Lelkemre kötötték, hogy még hetekig ne biciklizzek igen ám, de valahogy haza kellett menni. Megfogtam a háromnegyed tízes vonatot, amely tizenegyre be is pöfögött a Délibe. Egy jót beszélgettünk az ott utazó másik bicajossal teljesítménytúrákról, életmódról. A vasúti vécében egy magyartalan felirat szólította fel a neveletleneket a higiénikus dolgukvégzésére: "Kérjük, úgy hagyja el ezt a helységet, ahogy azt ön újra szeretné találni. Köszönjük." Helyesebben így lehetett volna írni (legyen rejtvény a vállalkozóknak):
[Húzd végig az egeret] ►►►
Kérjük, úgy hagyja ezt a helyiséget, ahogy találni szeretné!
(*) Ehhez kapcsolódik egy latin mondás: "Ne sutor ultra crepidam" szabad fordításban: "Suszter, maradj a kaptafánál." Ez a közhittel ellentétben nem azt jelenti, hogy senki ne próbáljon más foglalkozást tanulni: akkor hangzott el, mikor valamelyik híres ember különböző szakmabelieket faggatott mesterségükről, és a varga mindenbe belebeszélt. Mások szerint egy festő mondta a művét bíráló vargának.
A túra mérlege: az első nap 55 kilométer, a másodikon 116. Bízom benne, hogy hamarosan újra lesz kerékpáros teljesítménytúra ezen a nagyszerű vidéken.