" A lelki atmoszféra fenntartása érdekében a látogatókat megkérik, hogy idebenn ne igyanak alkoholt, ne dohányozzanak és ne egyenek húst. A templomba illendő öltözetben és cipő nélkül kell bemenni, de a szentély két oldalán alkalmatos mosdók találhatók, így kényelmesen átöltözhettem. Az idegenvezetést ellátó, talpig fehér száriba öltözött nő sok érdekességet mondott Krisnáról, a templom képeiről, a telepen folyó gazdálkodásról és egyebekről. Megtudtam, hogy a narancssárga öltözet férfiaknál szüzességi fogadalmat jelent, s asszonyoknál (ha jól emlékszem) időskori odaszenteltséget, akár gyermekek fölnevelése után is. A nők családi állapota az arcfestésükön látszik, de elfelejtettem, hogy miképp.4. nap: VII. 29.
Lengyeltóti Balatonberény
73 km.Az egész túra legszúnyogosabb reggele után még egy kellemetlenségben volt részem: a fényképezőm megbolondult. A kézi beállítások nem működtek, az érzékenységet nem tudtam változtatni, csak záridő- és rekesz-előválasztással próbálkozhattam. Bizonyára szétrázódott egy érintkezés, gondoltam, s ahogy ürgettem-forgattam a gépet, valami csakugyan kotyogott benne. Ha erősebben markoltam a hasát, átváltott más üzemmódba, amit onnan vettem észre, hogy a kép mérete hirtelen megváltozott. A nap során ráébredtem, hogy a kézivezérléses funkciók nem pusztultak el, csak elbújtak a "tájkép" nevű kapcsolóállás mögé. Olykor azonban saját helyükön is fel-feltünedeztek, s ez így maradt a túra végéig. Néha izgalmas pillanatokat okozott a különféle tárcsaállások közti fogócska a manuális üzemmóddal, miközben a téma odébbszaladt, de legtöbbször csak bosszúságot vagy szenvedést, ha próbálkozásaim közben körülrajzottak a szúnyogok vagy dőlni kezdett rólam az izzadság.
Somogyváron, a kálváriadomb üde tövében megreggeliztem, majd átpedáloztam Somogyvámosra, a Krisna-völgybe, ahol már 1993-ban megtelepedett ez a vallási közösség, s mostanra templomot, vendégházat, iskolát, játszóteret, tehenészetet, üvegházakat és más intézményeket hozott létre. Céljuk "a természetes életmód és a szellemi-lelki harmónián alapuló kultúra bemutatása a Védák alapján.
A főoltár képén az ébenfekete, táncoló Krisna furulyázott leghűségesebb társának, Srímatí Rádháráninak, és közben sírt (a misztikus magyarázat szerint "hét okból"), de az élénk színek könnyed életörömöt sugároztak. Egy zsinór meghúzásával a látogatók működésbe hozhatták a legyezőt, ily módon szolgálva némiképp Krisnának. (A ventilátor jámborul szintén az istenszobrok felé volt fordítva, a látogatók kedvükre izzadhattak.) Az idegenvezető elmondatott a csapattal egy harékrisnát és egy górangát, miközben én a fényképezővel birkóztam. Egy falirajzon Krisna tanítványai fröcskölték egymást valami medencében, az oltárral szemközti karzat festményén pedig lótuszülésben telepedtek le mesterük mellé. A kép bal szélén felhőkarcolók között, könyvek fölött állt a pár éve meghalt Prabhupada, a Krisna-tudat nyugati meghonosítója, akinek szobra a karzat alatt foglalt helyet.
Odakint (még mielőtt a templomba bejutottam volna) meglátogattam a tehénistállót, és elbeszélgettem egy oda beosztott szerzetessel. Ebben a vallásban Brahma nem abszolút főisten: a világok Visnu lélegzésével teremtődnek és pusztulnak el, mégpedig milliószámra; és minden világnak megvan a maga brahmája, aki legtöbbször egy magát kiérdemesített ember, ritkábban valami angyalféle. Krisna mégis csak egy van, és ő állítólag valóban isten. Követői nem eszik a tehenek húsát: egy régi bölcstől származó mondás szerint, melyet a jászolkorlátra írtak, "a gazdagság az, ha valakinek bőven van gabonája, valamint tehenei, amelyek ellátják tejjel." A templom előtti térségen ezúttal napsátrak voltak felállítva, ahol kegytárgyakat és természetes elkötelezettségű eszközöket árultak, a fonott lábosalátéttől egészen a napelemig. (Éppen a búcsúra pottyantam be.) Az ide dolgozó vállalkozóktól nyomott árat várnak el, hogy legyen valami szolgálatjellege a jelenlétüknek. Egyébként a völgy egyre inkább önellátó: terjedelmes üvegházak és szántók húzódnak a hátulsó részen.
Bár a bentiek váltig ajánlgatták, hogy "pihenjek, frissüljek fel," kénytelen voltam itthagyni a hazának ezt a különleges zugát. A magát külön táblán hirdető somogyvámosi pusztatornyot ("A gépjárműn suhanó még [!] nem értheti e jelet, e hittel, szenvedéssel emelt templom üzetetét.") a nagy hőség miatt mégsem kerestem meg, inkább visszatekertem Somogyvárra. Bencés apátság romjai fekszenek itt a Kupavárnak nevezett történelmi emlékhelyen, ahol koncerteket, előadásokat szoktak tartani a látványos romok között, június végén pedig még püspöki mise és lovagi torna is van. László király hívott ide francia szerzeteseket, akik virágzó szőlőgazdálkodást honosítottak meg. A földrajzilag és kulturálisan kedvező fekvésű Somogyvár ötszáz évig megyeszékhely is volt, aztán oda is befészkelte magát a török.
Találkoztam egy fiatal bicajos párral, akik ötven-nyolcvan kilométeres napok segítségével élvezték errefelé az országot. A fiúval megemeltük egymás bicaját, ami "szerencsét hoz:" tudniillik ha valaki más is elbírja a tevemód felmálházott jószágot, akkor olyan nehéz már nem is lehet. Legurultunk a Szentesica-forráshoz, ahol a legenda szerint István királyunk mosta meg kezét, mikor az nagybátyja, Koppány legyőzésekor véres lett. Aztán megáldotta a forrást, hogy az ide zarándoklók gyógyulást nyerjenek. A tábla alján 1749-es évszám állt, s a századhoz valóban illik is a népies kegyességnek ez a kiütközési pontja. A régi és az új vallásnak a nemzeti reménység jegyében történő kibékülését hirdeti egy forrásmészkövön a felirat: "Az Úr visszafogad, ha elébe járulunk, és újra eljön a fény táltosa, s eggyé lesz nemzetünk." Rézpajzson és az azt tartó kopjafákon a következő családfa hajtott ki:
Magor Ügyek |
Enéh Emese |
||||
Álmos |
Levente Szabolcs |
||||
Tarhos Tevel Tormás Tzerind Koppány |
Üllő Tas Lél |
Jutas Fajsz |
Zolta Taksony Géza István |
Ezt nyilván Anonymusból és hasonló szerzőkből rajzolták így fel, s legnagyobb haszna nem is az ősmagyar vallás gyakorlói, hanem a történeti földrajz kutatói számára van: hiszen olyan nemzetségnevek ezek, amelyeket ma településnevek sokasága őriz. Az egyik kutató azt állítja: "ahol Fajsz név található, ott Fajsz népe nagy tömegben élt;" a másik rákontráz: "Ellenkezőleg, ott más törzs szállásterületébe ékelődve éltek Fajsz emberei." Így mindenki megtalálja az ízlésének legmegfelelőbb tényt, és mind boldogan alhatnak.
A mészkőtömb másik oldalán számokra hasonlító jelek álltak: a rejtélyek kedvelői szerint a sumér jelekkel teljesen azonosak, de abban ők sem tudtak megegyezni, hogy a szűzanya dicséreteként vagy temetkezési versként kell őket olvasni. Megmosakodtunk a forrás gyér vizében, aztán ők visszavezették hátasaikat az utcáig, én pedig lefelé indultam a füvesúton. Úgy véltem, biztosan kivezet a falu északi részére, a pukli aljába. Nagyot csalódtam, mikor sínek állták el az utamat, s talán emiatt tájoltam el magam száznyolcvan fokkal. Elindultam a sínek mentén délnek, és eltekintve egy rámdudáló vonattól, épségben meg is érkeztem a Váralja nevű településrészre, Somogyvár vasútállomásához. Ahogy tisztáztam koordinátáimat, lovamat földútra fordítottam. A Frigoria atlasza alaposan leszerepelt, mert a Máriapuszta felől keresztező észak-déli földút, amin ki akartam menekülni a marcali útra, nem volt sehol, ehelyett az én nyugati állású, tócsás utam nyílegyenesen kitartott Alsókölkedig.
Niklán átöltöztem, és a döglesztő hőség elől a Berzsenyi-emlékházba bújtam be. (Az atlasz rossz helyen jelöli!) A nagy költő ide vonult vissza, mikor kezdeti sikerei után Kölcsey bírálata (1817) elvette a kedvét a versírástól, s innen írta leveleiben Döbrentei Gábornak és Bajzának: "A poézishoz egész lélek kell. Én mint gazda s négy gyerek apja, érzéseimnek magamat egészen soha által nem adhatom." "Igen gyakran elfojtják bennem a gazdasági paraszt vesződségek az egyébként is nagyon szunyáta írásösztönt." Verset ezután alig írt, csak költészet-elméleti és gazdasági értekezést. 1830-ban az Akadémia tagjává választották. Sírján egy Horatius-idézet olvasható: "A derék nem fél az idők mohától / A koporsóból kitör és eget kér."
Marcaliig derék tempóban tudtam haladni, a fene hévség dacára, hiszen jó felé lejtett az út. Ott azonban északnak fordultam, hogy időt nyerjek, és mikor a városon belüli húzótényezők (egy csaj és egy busz) elkanyarodtak, azonnal le is lassultam eddigi sebességem felére. Borzongtam, szédelegtem másfél liter vízzel a hasamban, ami nem segített. Valószínűleg kisótlanodtam, és nem volt módom a pótlásra. Holnap vennem kell egy pirosaranyat, szűköltem magamban.
Aztán egy csoki segítségével átvetődtem az új autópályán, és még zárás előtt bejutottam a balatonszentgyörgyi Csillagvárba, melyet török kori végvár mintájára emeltettek a Festetics grófok a XIX. század elején. Panoptikumában fogat húzó kovács, füstöskonyha, várbörtön, miegymás látható a végvári életből. A régi, lerombolt vár kútjához öngyilkos vőlegény és koszorúslány legendája fűződik, melyet elfelejtettem leírni, és sajnos a vár honlapján is csak a prospektus olvasható. A pincében huszárbábokat állítottak ki és egy rövid történeti összefoglalót helyeztek el. Innen tudtam meg azt az érdekességet, hogy midőn Hadik András a hétéves háborúban elfoglalta és megsarcolta Berlint (1757), és készíttetett Mária Teréziának néhány csipkekesztyűt a város címerével azok mindegyike jobbkezes volt. Így álltak bosszút a poroszok...
Úgy véltem, a mai napnak ezzel vége, de fél nyolckor elém állt még a balatonberényi Múltház is a maga századfordulósan megőrzött berendezésével, háztartási eszközeivel. Két nyugdíjas néni beszélgetett előtte, egyikük le is fényképeztette magát kosárral a fején. Aztán megtanított egy zsebkendőtrükkre: "Elhinné, hogy ebből a zsebkendőből kitelik nyolc zsebkendő, egy hálóing és egy melltartó?" És csakugyan kitelt, bár a mozdulatokat már elfelejtettem.
A balatonberényi kempinget gyerekkoromból úgy jegyeztem meg, mint ahol végtelen nádasok vannak, és egy hosszú palló vezet a vízhez. Ahogy most bekopogtam (mosás végett tartottam szükségesnek), a recepciós zárás után is beengedett volna, de figyelmeztetőleg hozzátette: "Tudnia kell, hogy ez egy naturista kemping." Bizony, még a sátor és a zuhanyzó között is egy szál semmiben kellett volna közlekednem. Bár már sokat puhultam a korszellem hatására, annyira még nem vagyok multikulti szellemiségű, hogy még fizessek is a gyalázatért. (A mi népünknél ősidők óta ennek számít, ha idegenek előtt felnőtt embert levetkőztetnek.) Azonnal el is köszöntem, nem törődve azzal, hogy nyugaton Keszthelyig, keleten pedig Szemesig nincs kemping. A szomszédban lévő strandra toltam be gépemet (rég szabaddá vált, a pénztárosok hazamentek, csak a tetoválók maradtak még egy darabig). Sátrat vertem, ruhát mostam, és éjszaka még a vízbe is begyalogoltam vagy fél kilométerre. A bulizó fiatalok utóbb elcsöndesedtek és hazaszállingóztak, így hajnalra egyedül maradtam.