Critical Mass
kerékpáros felvonulás, 2005. április 22.

Ezt a délutánt a Városi Biciklisták, a futárok, a boltok és az ismerősök szervezték maguknak és a városnak. A név arra a "kritikus" tömegre utal, amely, ha uránból van, már robban, ha pedig emberek vannak ennyien, már számolni kell velük "odafenn" is. A részletek a www.criticalmass.hu lapon találhatók. A megmozduláson jó volt a hangulat, kevés az összezördülés, de a menet igen lassan haladt. A rendőrség szerint nyolc-tízezren voltunk.

Szállong a had a táborba

A szervezők

Hősök tere

Remélem, az ilyen tüntetések hatására a főpolgármester végre észbekap, és leszokik szemforgató propagandaszólamairól: "Nem érdemes komolyabb összeget kerékpárút építésére fordítani, mert az eddig kialakított mintegy 140 kilométeres hálózatot is csak kevesen használják." (Forrás: nol.hu) No persze: ha feleennyi odaparkoló autó volna, bizonyára többen járnának a zsúfolt járdákra sárga festék segítségével "épített" kerékpárutakon is. Zöld aktivisták osztogatták az Autóirtó című újságot is, amely mérsékeltebb, mint a címe, azaz érveket is tesz a mondanivalójához.

Nem is a kerékpáros kevés, hanem a hely. Londonban és több német városban meg tudták oldani a belváros részleges autómentesítését; a mieinknek ilyesmi eszükbe se jut. Csak újabb és újabb "tehermentesítő" utak épülnek (és telnek meg), csillogó autószalonok és parkolóházak nyílnak, kényelmet és száguldó életformát hazudva az egyszeri magyar polgárnak. Valójában pedig minden délután szánalmasan bedugul a belváros, és a böhöm négykerekűek ocsmány istállóbűzt eregetnek.

"Rajt!" (Helyesebben: "Lépés indulj!")

Andrássy út

Kodály körönd

Lövölde tér

Rottenbiller utca

Talán ennek a tízezer csengőnek a szava utat talál végre a városból kiköltözött főistállómester fényes küszöbéig is, aki pályafutásának elején még eladta szolgálati kocsiját, és biciklivel járt be dolgozni... amíg meg nem fordult a szél. A legutóbbi felvonulást (Autómentes Nap, 2004) is áthelyezte volna hétvégére, mert az eredeti hétköznapon szerinte "a közlekedés aránytalan akadályoztatásával járt volna." Földes András így kommentálta: "Ami egyébként igaz. A döntéssel így azt üzenték a vezetők, hogy a bicikli nem igazi közlekedési eszköz." A nép már akkor igazságot szolgáltatott: a városatyák kiköltötte pótmegmozdulás sovány utánzata volt az igazi Autómentes Napnak, melyet a mostanihoz hasonlóan önkéntesek laza hálója szervezett. Ezen az első sorban tekert a környezetvédelmi miniszter is.

Rákóczi út

Ezeknek hiányzik egy kerekük:
így tovább tart a menet

Astoria

Erzsébet híd

Bár a mai felvonulás tényleg megállította a Belvároson átmenő autóforgalmat, mégis többet akartunk vele megmutatni, mint hogy "mi is tudunk dugót okozni." A szervezők "világvárost bénítunk" jelszava csupán a figyelemfelhívás módjára utalt, elsősorban a "világvárost építő" Demszky Gábornak üzenve. Azt akartuk elérni, hogy a vezetők döntéseik meghozatalakor elsősorban a város élhetőségét tekintsék, s ne az autógyártók diktálta tempót gerjesszék még jobban.

Attila út

Elporzottak, csak a hírük maradt...

Margit híd

Ejha!

A menet vége

– Tovább a Felvonulási térre!
– Az merre van?
(Hajjaj, öregszünk...)

Velocipéd

Buli!!!

Ősszel találkozunk