Alföldi kerékpáros másfélkör
2004. július 28. – augusztus 10.

Ezúttal a múltkori körtúránál vidámabban kezdtem a tekeréshez, mivel az eddigi iskolámnál fennálló szerződéses munkaviszonyom végre nem nyűglődött tovább, és óraszámbeli okokból egyenes derékkal megszűnt, ugyanők becsülettel el is búcsúztattak, és új munkahely is adódott, legalább egy évre. Túl voltam már két iskolai táboron, így fölöttébb jólesett egy kis egyedüllét. A terv szerint egyetlen gigantikus, ráérősen csavargó körvonalra szinte az egész Alföldet felfűztem volna; különféle okokból mégis úgy esett, hogy kétszer indultam el az útra. Először magamban bejártam a Duna-Tisza-közét, innen viszonylag sietősen hazatértem, aztán édesanyámmal mérsékelt tempóban három nap alatt leevickéltünk Szegedre. Ő ott maradt operettet nézni és rokonokat látogatni; én folytattam a túrát a Körös-Maros-közén. Innen azonban nem sikerült eljutnom Debrecenbe és a Hortobágyra, mert időre vissza kellett érnem Pestre, így minden hasznos időt a végsőkig kihasználva végül Szolnokról hazavonatoztam.

Az útvonal:


1. nap: VII. 28., szerda.
Budapest – Nagytétény – M0-s híd – Szigetszentmiklós – Taksony – Dunaharaszti – Alsónémedi – Ócsa – Inárcs – Csévharaszt – Nyáregyháza – Dánszentmiklós – Pusztavacs.
        Táv: 91 km.
        Szállás: az erdőben.


2. nap: VII. 29., csütörtök.
Pusztavacs – Örkény – Tatárszentgyörgy – Kunpeszér – Kunszentmiklós – Szabadszállás – Balázs (felé) – dél felé – 52-es úton Fülöpházáig – földúton észak felé – Kerekegyháza – Hetényegyháza – Kecskemét.
        Táv: 107 km.
        Szállás: Termál (?) Kemping, 1900 Ft.


3. nap: VII. 30., péntek.
Kecskemét – Izsák – Kiskőrös – Kalocsa – Foktő.
        Táv: 87 km.
        Szállás: az ártéren.


4. nap: VII. 31., szombat.
Foktő – Kalocsa – Miske – Hajós – Hild – Ólom-hegy – Rém – Jánoshalma.
        Táv: 94 km.
        Szállás: az erdőben.


5. nap: VIII. 1., vasárnap.
Jánoshalma – Kéleshalom – homokbuckák – Kunfehértó – Kiskunhalas – Kiskunmajsa.
        Táv: 58 km.
        Szállás: Jonatherm Kemping, 1445 Ft.


6. nap: VIII. 2., hétfő.
Kiskunmajsa – Kistelek – Ópusztaszer – Pusztaszer (Fülöpszék) – Tömörkény – Csanytelek – Baks – Mindszent – Szegvár – Szentes – Csongrád.
        Táv: 106 km.
        Szállás: Köröstours Kemping, 2500 Ft.)


7. nap: VIII. 3., kedd.
Csongrád – Tiszaalpár – Lakitelek – Tiszakécske – Nagykőrös – Cegléd – Tápiószele – Farmos.
        Táv: 108 km.
        Szállás: Az erdőben.


8. nap: VIII. 4., szerda.
Göbölyjárás – Nagykáta – Tápióbicske – Monor – Maglód – Budapest.
        Táv: 75 km.
        Szállás: otthon.


9. nap: VIII. 5., csütörtök.
Budapest – Dunaharaszti – Ócsa – Újhartyán – Örkény – Tatárszentgyörgy – Ladánybene – Kecskemét.
        Táv: 96 km.
        Szállás: Termál (?) Kemping, ? Ft.


10. nap: VIII. 6., péntek.
Kecskemét – Helvécia felé – Matkó – Jakabszállás – Bugacpuszta – Móricgát – Jászszentlászló – Kiskunmajsa.
        Táv: 70 km.
        Szállás: Jonathermál Kemping, ? Ft.


11. nap: VIII. 7., szombat.
Kiskunmajsa – Csólyospálos – Szeged (Idáig édesanyámmal kettesben, tovább ismét egyedül.) – Tápé – Maroslele – Hódmezővásárhely – Mátyáshalom – földúton délnek – Erzsébet – földúton Békéssámson.
        Táv: 44+60 km.
        Szállás: az árokparton.


12. nap: VIII. 8., vasárnap.
Békéssámson – Tótkomlós – Kardoskút (Pusztaközpont) – Orosháza – Csanádapáca – Csabaszabadi – Szabadkígyós – Békéscsaba – Gyula.
        Táv: 103 km.
        Szállás: Mark Kemping, 1250 Ft.


13. nap: VIII. 9., hétfő.
Gyula – Szanazug – Doboz – Vésztő – Mágor – Szeghalom – Körösladány – Dévaványa (túzokrezervátum) – Gyomaendrőd – Szarvas.
        Táv: 138 km.
        Szállás: Liget Kemping, 1650 Ft.


14. nap: VIII. 10., kedd.
Szarvas – Békésszentandrás (Gödény-halom) – Öcsöd – Martfű – Szolnok.
        Táv: 78 km.
        Innen vonattal haza.



Tanulságok

  • A digitális fényképező valóban nem bírja a vizet. Szerencsére nyom nélkül meggyógyult, de az Istent nem szabad kísérteni, és vinni kell egy esernyőt.
  • Az Alföldön helyenként elég nehéz jó sátorhelyet találni, de nem lehetetlen. A kempingek nem olcsók. A városok előtt egy-két kilométerrel mindig akad egy bokor, amelyben át lehet öltözni. Ez igen előnyös, ha éppen egy díszruhás pappal beszél az ember, vagy egy zárás előtt álló múzeumba akarja bekönyörögni magát.
  • Bőségesebb időkeret kell egy-egy város tisztességes megnézéséhez. Kiskunfélegyháza így is kimaradt, máshonnan egy-két levadászott nevezetesség fért csak bele, de több helyen már csak kívülről tudtam megcsodálni a különféle palotákat és emlékházakat.
  • A Frigoria-atlasz a gyanús helyeken nem ér semmit, földútjai teljesen megbízhatatlanok; csak az menti valamelyest, hogy az egész ország területéről nincs jobb térkép. Még az általa közölt Tourinform-telefonszámok fele is elavult. (2000 óta!) A kétszázezres megyetérképek tűrhetőek, bár a dűlőutakat ezek sem ábrázolják valami hűen. A százhuszonötezres Békés-térkép egy hibáját (a csomorkányi templomromot) leszámítva jól muzsikált: erőssége, hogy várostérképeket is tartalmaz.
  • Nagyon jól bevált az iránytű, különösen a városokban.
  • Pár év múlva, amikor az EU-pénzből ma még csak készülgető utakat végre befejezik, feltétlenül vissza kell menni. Maradt még bőven látnivaló.


    A túra statisztikája

  • Napok száma: 14
  • Megtett távolság: 726+210+379=1315 km
  • Szintemelkedés: legalább 82 méter
  • Összköltség: mintegy 26.000 Ft
  • Érintett megyék száma: 5
  • Fényképek száma: 501
  • Veszteséglista: 1 pár pedál