Bakony – Zselic – Mecsek – Gemenc
2002. július

Erre az ötnapos, hatszáz kilométeres kerékpáros körre a szupertúlélőre való rákészülés jegyében indultam el, és természetesen a digitális fényképezőt is ki akartam próbálni. Első úticélom a Bakony keleti felén kezdődő Gaja-szurdok volt, onnan a Tési-fennsíkra kapaszkodtam fel, majd Veszprémen (alvás) és Tihanyon át folytattam az utat Kaposvárra. A Zselic átszelésével (alvás) megközelítettem a Mecsek hegységet, és elbódorogtam benne egy napot. Másnap Pécs és Mohács érintésével eljutottam Bajáig (alvás), s innen egy gemenci kisvasutazás után a Duna mentén hazatértem.

I.

Az első napon (július 3.) nagy meleget fogtam ki, s mire a felújítás alatt lévő csókakői várba értem, valósággal gőzölgött a fejem. A kilométeróra napi számlálója hitványul cserbenhagyott, így a térkép alapján tudom csak becsülni a napi távolságot: 145 km. A nagy látnivaló, a Gaja-patak szurdoka délután-estére maradt. Miután óvatosan körbekérdezősködtem: be szabad-e menni (a tábla szerint ugyanis "golyóval való vadásztatás" van, négy óra után belépni tilos, sőt a kerekeket is fertőtleníteni kell a száj- és körömfájás miatt), nekivágtam. Szegény megpakolt Hattyúm ezúttal felmentést kapott a lábmosás alól, mert létrán juthatott be a zárt területre, melyen természetesen még kutyások és futók is lézengtek – kifelé menet éppen az utóbbiak egyike segített át az újabb létrán. Odabenn pedig az ország egyik legszebb patakja szaladgál, nedves időben tömérdek fát hurcolva hátán. Alsó folyása mentén kis nádastó díszlik, partjai mentén hemzseg a vad. Biciklistákat kitiltó tábla is csak ezen a végén található, a balinkai bejáratnál nem.

A következő célpont, a Tési-fennsík az ország egyik legérdekesebb területe. Négyszáz méteres átlagmagasságával kukorica- és búzaföldeknek tartja alá a hátát, meszes gyomrába mégis országos hírű barlangok szállnak alá. Ez utóbbiakat már a rámhajló sötétség miatt sem ejthettem útba, hanem a túlsó végén, Olaszfalunál leszálltam a fennsíkról, hogy még éjfélig elérjem a korábbról már ismert titkos szálláshelyet. Erre azonban képtelen voltam, annyira elálmosodtam, s a meleg is nagyon megviselt. Ezért Veszprém fölött egy ligetes, fiatal erdeifenyvesben terítettem le zsákomat, éppen az épülő börtön kerítésének szomszédságában.

II.

A folytatás mozgalmasan alakult: északról hidegfront támadt a Dunántúlra, és noha igyekeztem előle minden eszközzel menekülni, első zápora már Tihanyban elkapott. Itt az idegenforgalomnak szentelt csillogóságokat elmellőzve rögtön a nemzeti park részévé emelt körtúrának indultam neki. Végig azonban nem jártam, csak a két tavat fotóztam le.

Az autóskomp igen gyorsan átszállított a túlpartra, és ott a szokott bundáskenyér mellé – nyilván a civilizációtól búcsúzva – megettem egy sült halat. És a kezdetben tervbe vett andocsi lihegtető helyett gyáva módon ismét a 67-es utat választottam... mondhatni: szerencsémre. Mert ekkor a hátszél immár esőcseppekkel is nyomatékot adott azon szándékának, hogy márpedig menjek gyorsabban. Mérgét azonban kiadta, mire Kaposvárra értem, ahol már várt régi ismerősöm, a Holló és Társa Antikvárium. Sajnos a kínálat 1997 óta itt is erősen eltolódott a szakácskönyvek–diáklexikonok–fantasy-könyvek (egyszóval, a fényes fedelűek) irányába; ide tehát egy ideig nem fogok repesve visszarohanni.

Aztán továbbhaladva megtudtam az okát, miért éppen Simonfára szervezték vala annak idején egyetemi cimboráim a biciklis dzsemborit. Nos: azért, mert rögtön Simonfa után akkora bivaly emelkedő teszi használhatatlanná a derék 67-es utat, hogy nekem is vakarnom kellett a fejemet, hogy kisüssem: mitől nem megy a gép. Az eső kimosta a zsírt a váltóbowden házából, és a huzal nem csúszott. Szerencsére ezen tudtam segíteni, és Hattyúm ez alkalommal nem kezdett olyan siralmas dalba, mint egy topiktúrán, ahol a lánc is tönkreázott.

Bőszénfa után úgy gondoltam, elég lesz mára (du. 6-ra) az országútból, és itt rábíztam magam a térképre. Ez földutat rajzolt Terecseny után, valamint Ibafa és Dinnyeberki közé. Az elsőt, az Almás-patak csendes, tágas, halastavas völgyében még üggyel-bajjal követni tudtam (a piros jelzés volt ez, a Zselic 40 útvonala), de a pipamúzeumáról híres Ibafa után (izzadás, defekt a leáldozó nap fényében) már főbb vonalaiban megfogalmazódott bennem a következő költemény (persze a kivitelezés utólagos):

Óda a jelzésfestőhöz

Felkerekedtem hát! a kezemben
mostani térkép, el nem avult,
Nézem a tájat, hogy mit ajánlhat
út-igazítót, látnivalót.

Ám hova hajtok, egy betü nem sok,
nincs odafestve a fák tövire,
Hej, a keservit, már idehallik,
s nem lele ágyban az esti mese.

Ó, rókalelkű fára-nem-festő,
esne le rád egy repcsi jege,
Címedet mondd csak, rád hova rontsak?
Művedet, ím, kifizethetem-e?

Téglalapot fess, tíz-tizenkettest,
lássa, ki hátul s szembehalad,
Válaszutakhoz többet is alkoss,
hogy ne totózzon a túra alatt.

Vagy bizony így áll nálad a leltár:
Tíz éve volt itt nagy kavarás:
"Elcsali-festék! Húsz éve kenték,
Hagyjuk a fán, majd más is anyáz."

Sötétedésre éppen sikerült kijutnom a faluba, de az országos hírű, s már a 80-as évekre kihalt Gyűrűfűt (a mai térkép szerint: "Épülő ökofalu") meg sem találtam. A sok megtett kilométert (150) az tudta volna megkoronázni, ha eljutok Abaligetre, és kempingben alszom, de ismét felettébb elálmosodtam (fizikailag ugyan még bírtam volna), és nyugovóra tértem egy félig romos bányaterületen.

III.

A harmadik nap (csomagomat az abaligeti kempingben hagyva) bejártam a Mecsek nyugati részét és belekóstoltam a középső részébe is. (Abaliget – Balázs-hegyi kilátó – Mecsekrákos – Vízfő-forrás – Szuadó-völgy – Patacsi-mező – Petőcakna – Jakab-hegy – pálos kolostorrom – Patacsi-mező – Remete-rét (innen betonon) – Tripammer-fa (innen földúton) – Anyák kútja – Melegmány-völgy – Vágotpuszta – Lóri-kulcsosház (innen betonon) – Orfű – Abaliget. A mérő szerint mintegy 60 km.)

Az itt gyűjtött élményeket a képaláírások jórészt tartalmazzák, külön említést csupán a Tripammer-fa utáni kék kör jelzés érdemelne. 1999-es, de máris hasznavehetetlenül elavult térképem szerint ez "biciklizhető út"– ennek dacára jórészt magamnak és a tarvágás szellemi atyjának kiabálva toltam rajta gépemet a tövises indákon és csalánon keresztül kilométereken át. Még jó, hogy senki nem járt arra.

IV.

Az abaligeti kempingben rajtam kívül egy (kelet)német csoport tanyázott, állandó cirkuszolásukkal a hatóságoknak és a recepciósoknak is az idegeire mentek. Én csak a gyermekekre felügyelő tizenhétéves legényekkel beszélgettem; meglepően kiábrándultak és anarchizmusra hajlók. Végül itt kell megköszönnöm a recepción dolgozó kedves egyetemista leánynak, hogy feltöltötte fényképezőm kimerülőfélben lévő telepét, és elmondta, hol keressem Pécsett az antikváriumot. Mert bizony ezt a szombati napot a városnézés helyett erre szántam. (Kérdezték is, honnan kaptam a bolt címét.) S kaptam is olyan derék könyveket (Richard Proctor: Más világok, mint a mienk, 1875; Pruzsinszky Pál: Kálvin János élete I–II., 1909, 1912), hogy a szívem eltelik örömmel, ha arra a napra gondolok.

Pécsről mihamarabb odábbálltam a mohácsi csatahelyen kialakított múzeum és emlékpark felé. Aztán útbaejtettem Bátát, ahol a szent vér temploma található, melyről valamelyik reformátorunk így ítélt: "Mennek az emberek a Dágony isten véréhez Bátára." A templom fő búcsúja július elsején van, de így legalább békességben megnézhettem a templom háta mögötti mozaikot a maga művészies tömörítésével: a keresztből vér és víz jön ki, utalással János evangéliumára, az itteni vérző ostyára, a keresztség vizére és egyebekre.

Innen a töltésen araszoltam, kiszáradt, nyikorgó Achilles-inam miatt egyre kínosabban, Baja felé (120 km). A kempingben megszálltam, és a sátorból meghallgattam egy (mára elfelejtettem nevű) banda koncertjét, melyre egy motorostalálkozó adott alkalmat.

V.

Az utolsó nap volt minden szempontból a legnehezebb. Kevés alvás után visszagurultam Pörbölyre, s ott biciklistül felszálltam a gemenci kisvasútra. A Duna-Dráva Nemzeti Parknak ez a része csalódást okozott, bizonyára mert a vadak nem süketek, így egyet sem láttunk, csak böglyöket, a naposabb részeket pedig a pár éve behurcolt, s azóta féktelenül garázdálkodó "vaddohány" (*) lepte el. A vonatocska át-átlendül az ártéri erdő szélének gátján (elképzelni nem tudom, mi lesz vele nagyvízkor), majd kiér Szekszárd fölé.

(*) Őrbottyáni elnevezés, hivatalos nevén "selyemkóró," népiesen "gumipitypang." Gyöktörzses, méter magas, üreges szárú, tejelő, húsos levelű, rózsaszín ernyős virágú, repítőszőrös magvú sivatagi gaz. Levelére permetezett gyomirtóval próbálják ritkítani a kertekben, de igazából csak két ellensége van: az árnyék és az ásó. Ez utóbbival laza talajban hetven centire elég lehatolni, és az összes gyökeret kiszedni. Szomszédaink szerint az is segít ellene, ha éveken át kihúzzuk a földből feltörekvő hajtásait – de a kísérletek még nem perdöntőek.

Ezután már délben álmossággal küzdve észak felé igyekeztem. Kalocsa kedvéért átkeltem a Dunán, fürödtem a Szelidi-tóban, és megállapítottam, hogy este hatig sikerült megtennem a napi távnak csaknem a felét. És itt eszetlen dologra határoztam magam: hogy a maradékot is megteszem aznap. Rosszindulatú ellenszélben sikerült is este tízre eljutnom a Csepel-sziget déli csúcsához, de ott igazán nem ártott volna felverni a sátrat és másnap kényelmesen hazatekerni. De a becsvágy továbbvitt, és nyomasztó álmossággal küzdve hajnali háromra el is értem Budapest déli határát. Hogy innen fölfelé nem üttettem el magam, az bizonyára az Isten jóságának köszönhető, mert a Kvassay-zsilip magasságáig kb. tizenöt másodpercenként arra ébredtem, hogy imbolyog velem a bicikli. Aztán verseket szavaltam, hogy ébren maradjak (akkor még aludt a város), és fél ötre, 225 km megtétele után végül haza is értem. A mérőnek csak a napi kilométereket számláló része vacakolt, az odométer összesen 660 km-t mutatott. (A térkép adataival 700 km.)

Azt hiszem, ezzel elértem teljesítőképességem felső határát.


Száraz tájképek

Vértesalja

Ádám-Éva-fa (kidőlt)

Zselici táj

Az orfűi Sárkány-forrás. Időszakos szifonja, mely óránként morgó hangot adott ki, mára bányatörmelékkel telt meg, és nem szól.

A jakab-hegyi avar földvár megmaradt sánca

Ez lenne a "kerékpáros útvonal"

Vizes tájképek

Gaja-szurdok

Hordalék

A tihanyi Belső-tó

A Külső-tó

A tihanyi komp

Az Almás-patak egyik tava

Kilátás Orfű fölött a toronyból

A Duna Bajánál

Báta után a holtág

Kövek

Zsongor-kő, kilátás Pécs mellé

Hasadék a Melegmány-völgyben

Mésztufa gát

Mésztufa lépcső

Növények

Zselici berek

Mecseki hegyoldal

Szuadó-völgy, lefelé

Szuadó-völgy, felfelé

Páfrány

Zsurló

Laputenger

Mecseki varázserdő

Állatok

Borz

Csiga

Giliszta

Hangya

Emberek

A Jakab-hegy csúcsa alatt víz található

Éjjeli koncert

Fúvóstovábbképzés Szekszárdon

Épületek

A csókakői vár

A vár közelről

Veszprém

Balatonőszöd (?)

Jakab-hegy, pálos kolostorrom

Vágotpuszta

Pécs

Báta

Szekszárd

Létesítmények

Biatorbágy, viadukt

Vértesalja

Ibafa

Hetvehely (?)

Bányavonat, itt aludtam

A Vízfő-forrás vízműve

Jakab-hegy, István-kilátó

Vízmű a Melegmány-völgyben

A bátai vízmű

A tassi zsilip

Alkotások

Mecsek, a Petőc-akna "nagy gödre." A közelmúltban bezárták, emiatt az oda vezető "piros négyzet" jelzést át kellett festeni.

Mohács, vh. emlékmű

Dunaszekcső, domborfej

Báta, mozaik a templom mögött

Dunaszekcső, Szent Flórián

Szekszárd, Prométheusz

Táblák

Vértesalja, kőfeliratok

Söréd. Lásd a fickó talpát.

Csókakő

Gaja-szurdok

Mecsek, emlékfa

Orfű, Dollár út

Pécs

Pörböly. Ha nem teszik ki, bizony eltoltam volna.

Apróságok

Balatonfüred, Berzsenyi-forrás

Reggeli

Cygnus Letransis